• Alkolås skal virke i temperaturområdet –40 til +85 for utstyr montert i kupé, og fra –40 til +125 grader for utstyr i motorrom.
  • Alkolås skal følge samme sikkerhetskrav til funksjonalitet som den digitale fartsskriver.
  • Alkolås skal i fremtiden også kunne settes for å hindre at et motorkjøretøy kan settes i bevegelse, mens det tidligere utelukkende gikk på motorstarting.

Disse tre innspillene la fire representanter fra komiteen "Alkolås for motorkjøretøyer" frem for den europiske komiteen for elektronisk standardisering (CENELEC) på et møte i Frankfurt før jul. Punktene er spesielt viktige for Norge på grunn av klimautfordringene. "Alkolås for motorkjøretøyer" hadde et møte mandag denne uken, der det ble gått gjennom resultatene fra møtet med CENELEC i Frankfurt. De tre punktene ble lagt inn i CENELECS reviderte utkast for en alkolåsstandard for EU/EØS. Etter 1. februar går utkastet videre for endelig vedtak og iverksetting.

Det kommende arbeidet til "Alkolås for motorkjøretøyer" vil blant annet være å oppfordre norske myndigheter til å stille krav til at alkolås skal være godkjente i henhold til standarden som CENELEC utarbeider. Videre må myndighetene ta tak i Vegtrafikkloven, slik at bruk av alkolås innarbeides.

"Alkolås for motorkjøretøyer" er en komité som ble opprettet i oktober 2011. NLF er medlem av denne komiteen, hvis mandat er å ivareta norske interesser i forbindelse med elektroteknisk standardiseringsarbeid i europeisk sammenheng. Representanter fra Yrkestrafikkforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Norges Taxiforbund, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, Trafikkforum, Fartsskriver, KGK Norge, Dräger Scandinavia Norge og Sjåførkompetanse er også medlemmer. Bjarne Eikefjord i Frihet fra Trafikkrus er leder av komiteen.

Les også:
Forslag om lovpålagt alkolås i alle danske kjøretøy
SVV oppfordrer alle kommuner til å kreve alkolås

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) stiller seg underende til at Statens vegvesen oppforder kommunene til å kreve alkolås ved persontransport så lenge de lovmessige sidene ikke er avklart:
– En juridisk betenkning vi har, tolker denne formuleringen slik at en som blåser i alkolås og får utslag slik at kjøretøyet ikke kan kjøres, kan dømmes for forsøk på fyllekjøring, sier NTFs forbundssekretær Geir Kvam i en artikkel på deres nettsider.