Nå vurderer bilbergerne i Mosjøen boikott, men de vet at de ikke kan gjøre det.

– Vi kan jo ikke det, samme hvor mye lyst vi har. Vi må jo sørge for at ambulansen kommer fram. Vi vil ikke ha liv på samvittigheten, sier daglig leder Tove Trælnes Brattbakk til lastebil.no

Skylder mye
Hun synes det er fortærende å måtte berge store verdier, hjelpe folk i nød og samtidig ikke få betalt for jobben.

– Vi har utestående mange hundre tusen kroner fra utenlandske transportører, forteller hun.

Men, det hender likevel at noen transportører møter seg selv i døra.

– I november i fjor gjorde vi en stor berging av et utenlandsk vogntog, en berging til cirka 100.000 kroner. Dette ble ikke betalt, men da samme selskap havnet i grøfta på Majavatn i november i år, ble ikke noe gjort før det gamle kravet var betalt, og den nye bergingen var forskuddsbetalt, sier hun.

Bankgaranti = dopapir
Selskapet har tre biler som håndterer berging av tunge kjøretøy. Selv om det er variable vintre har de alltid flere hundre bergingsoppdrag av tunge kjøretøy hver vinter. På det meste kan de ha 20 tunge oppdrag i døgnet. Da den første snøen kom i år hadde de åtte oppdrag på tilnærmet samme sted.

– Nå tar vi «arrest» i vogntoget til alt er betalt. Hvis de har anledning til å bruke bankterminal på stedet er alt greit, hvis ikke må pengene stå på vår konto før «de slipper fri», forteller hun.

Det betyr at vogntoget blir stående en dag eller to. Trælnes Brattbakk forteller at de har svært godt samarbeid med politiet som gjør dette mulig.
Dersom det er verdifull last, som for eksempel laks, er det ikke uvanlig at den norske oppdragsgiveren garanterer for bergingsoppgjøret.

– Men, en utenlandsk bankgaranti har ingen verdi. Det er like mye verdt som dopapir, poengterer hun.

Mangler kjøreferdigheter
Vinterføre med glatte veier og dårlige dekk er bare en liten del av årsaken til at utenlandske transportører havner i trøbbel. Det er ifølge bilbergingssjefen i Mosjøen elendige kjøreferdigheter som er det mest kritiske.

– Russere, polakker og estlendere kan jo ikke kjøre på norske vinterveier. Det er heller ikke uvanlig at det kommer sjåfører fra sydligere strøk som aldri har sett snø før de kommer til oss. Det kan jo ikke går bra det, sier hun og håper at NLFs krav om vinterførerkort snart blir en realitet.

Hun er også glad for at NLFs krav om vinterdekk rundt baut er blitt hørt. Hun håper at dette vil hjelpe noe, men hun frykter at de omfattende problemene med kjettinger bare vil fortsette.

– Det er ikke uvanlig at sjåførene legger på kjettingene feil eller at de ikke passer. Jeg har også inntrykk at av mange selskap nærmest har en innarbeidet regel om at kjettinger flyttes over fra det ene til det andre kjøretøyet når de skal inn i Norge.

– Dessuten er mange sjåfører vant til å kjøre på brede veier som går rett fram. Når de kommer til Nord-Norge møter de helt andre veier og føre, og det er ikke det minste rart at så mye galt, legger hun oppgitt til.

LES OGSÅ: Seks nektet adgang til Norge

Bekymret UP-sjef
Sjef for Utrykningspolitiet i Nordland, Knut Danielsen, er blant dem som har engasjert seg de siste dagene.

– De utenlandske vogntogene som farter rundt på våre hovedveier forringer livskvaliteten vår. Jeg har fått så mange telefoner fra folk som sier at de ikke tør å kjøre når føret er som det er nå. De frykter rett og slett hva som kan skje på veiene. Det betyr at folk ikke tør å dra dit de skal, og det forringer livskvaliteten, sier Danielsen til NRK.no.

Må stoppes på grensa
Bilberger Arnt Ove Brattbakk etterlyser tiltak fra myndighetene, og mener det haster.

– Grensekontrollen må stoppe disse vogntogene. Det må bevilges mer penger til kontroll, for vi kan ikke ha det slik som dette, sier han til NRK Nordland.

– Myndighetene må sette en stopper for de toaksla kjøretøyene. De fungerer som en dødsfelle på norske veier. Dessverre blir det ikke prioritert, legger han til.