Statsråd Ketil Solvik-Olsen (FrP) synes nok det er mer stas, enn å svare på NLFs aksjon utenfor Stortinget. Den jobben overlater han til sin statssekretær Bård Hoksrud.

Glede i NLF
Gamle Åsta bru var et mareritt med mange ulykker. Norges Lastebileier-Forbund var en av pådriverne for ny bru, og jubelen var stor blant alle yrkessjåfører som kjører Østerdalen da klarsignalet for ny bru ble gitt.
Forbundsnestleder Tore Velten representerer NLF under åpningen fredag.

To års byggetid
Det er AF som har hatt entreprisen på Åsta. I totalentreprisen på 328 millioner kroner har de laget nesten sju kilometer ny riksvei 3 med ti meteres bredde, midtrekkverk og veglys. De har laget to limtrebruer, sju betongkonstruksjoner (bekkekulvert og kjørekulverter) og cirka 2.500 m2 støyskjermer. I tillegg har det gått med 75.000 m3 masse til å lage støyvoller.

Arbeidene startet i midten av oktober 2012.

Betyr mye
Gamle riksvei 3 ved Åsta har vært et område som har vært svært krevende og ulykkes utsatt. Den omlegging som skjer nå vil bety så mye for alle som bor der, og ikke minst storbiltrafikken.

Bilde fra tidlig i byggeprosessen. Foto: Guttorm Tysnes Bilde fra tidlig i byggeprosessen. Foto: Guttorm Tysnes

På rasteplassen
Åpningen vil finne sted ved rasteplassen inntil gamle riksveg 3 på Åsta. Hvis du vil være med på dette må du ta av ny riksveg 3 cirka 1,5 kilometer sør eller cirka en kilometer nord for Åsta, og kjøre gamle riksvegen for å komme til rasteplassen.

Regionvegsjef Per Morten Lund i Statens vegvesen og ordfører Espen Andre Kristiansen i Åmot kommune holde en tale før Ketil Solvik-Olsen foretar den offisielle åpningen.