Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) forlanger at utenlandske vogntogsjåfører må ha glattkjøringskurs hvis de skal kjøre i Norge.

– Veldig bra, dette har vi bedt om lenge. Det viser at tålmodighet og jobbing over tid gir resultater, sier administrerende direktør i NLF Geir. A Mo.

Geir A. Mo. Foto: Stig Odenrud Geir A. Mo. Foto: Stig Odenrud

Reviderer direktiv
Det er i forbindelse med EUs planlagte revidering av yrkessjåførdirektivet at ministeren har sendt de norske kravene. Solvik-Olsen viser også til at Norge er på bølgelengde med både finske, svenske og myndighetene i «alpelandene». Brevet til EU-kommisjonen er også sendt transportministrene i disse landene.

– Dette er et veldig bra initiativ og innspill som vi har foreslått gjentatte ganger over lang tid. Vi er derfor godt tilfreds med at ministeren nå gjennomfører, sier Geir A. Mo.

– Dette er et helt nødvendig tiltak for å bedre trafikksikkerheten, legger han til.

Neste vinter
Selv om EU-prosessen er i gang vil ikke dette kravet, om det blir innført, tre i kraft før tidligst neste vinter.

– Uansett handler dette om trafikksikkerhet og ikke minst fremkommelighet på norske veier. Det er altfor mange ulykker med utenlandske trailere, sier Solvik-Olsen.

– Det er en rekke utenlandske sjåfører som ikke er vant med norske vinterveier. Skal de kjøre på slike veier må ferdighetene bli langt bedre, sier han.

Solvik-Olsen peker også på at norske sjåfører som gjennomgår omfattende opplæring og får erfaring med å takle glatt føre på vanskelige veier, utkonkurreres på pris fordi andre land stiller færre krav til sine sjåfører.

BLOMSTER: Samferdselsministeren fikk blomster fra forbundsleder Per Madsen under NLFs Landsmøte i sommer. Nå får han verbalt påfyll fra NLF-sjef Geir A. Mo. Foto: Stig Odenrud BLOMSTER: Samferdselsministeren fikk blomster fra forbundsleder Per Madsen under NLFs Landsmøte i sommer. Nå får han verbalt påfyll fra NLF-sjef Geir A. Mo. Foto: Stig Odenrud

Vinterførerkort
Geir A. Mo mener det er viktig å holde fast i begrepet «Vinterførerkort» som Solvik-Olsen lanserte i fjor vinter.

– Det illustrerer hva som er hovedpoenget. Det handler om å sørge for at de som kjører tung bil på norske veier har tilstrekkelig kompetanse.  Her er glattkjøring selvfølgelig hoveddelen, men det er også viktig at de har kompetanse i bruk av kjetting, samt bruk av øvrig teknisk utstyr som måtte finnes på bilen.

Feil lasting
Han peker helt konkret på at korrekt lasting av bilen er viktig, og viser til en rekke kontroller der det ofte avsløres slike feil.

– Dette i kombinasjon med en trekkvogn uten akselløft gjør fremkommeligheten svært dårlig. Da hjelper det ikke med glattkjøringskurs alene, sier Geir A. Mo som er svær glad for at statsråden følger opp et gammelt NLF-forslag.

– Dette har bred støtte i næringen, poengterer han.

Dette er brevet fra Samferdselsdepartementet til EU

Pressemelding Samferdselsdepartementet