Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lovet at den nye strekningen med fire felts vei gjennom Vestfold skulle være klar til fellesferien. Løftet ble holdt med noen planlagte timers margin før fellesferietrafikken nå inntar den nye veistrekningen.

Ingen fri lunch

FrP står på sitt når det gjelder bompenger. Frem til høsten vil det da også være helt gratis å kjøre den nye strekningen, men dette betyr ikke at FrP har fått viljen sin. Årsaken til at vi kan kjøre gratis er fordi bompengeteknikken ikke er på plass ennå. Etter hvert vil det bli hele syv nye bomstasjoner. Prisen for å kjøre gjennom Vestfold på motorvei vil bli 75 kroner for personbiler. Dette er en nedsettelse fra vedtaket om 111 kroner.

Kostbar innsparing

Veistrekningen har kostet 3,3 milliarder kroner, pluss 35 millioner kroner fordi Solvik-Olsen ville åpne veien før fellesferien. Samfunnsregnskapet skal vise at dette er en god investering, mens fylkespolitikerne i Vestfold sender ekstraregningen for forseringen av arbeidet med veien til regjeringen. Det som er helt sikkert er at feriefolket kan glede seg over ny firefeltsvei gjennom et landskap som tidligere er opplevd i sakte tempo gjennom bilvinduet. Riktig nok vil fartsgrensen være 80 km/t i begynnelsen, men dette vil økes når veien står ferdig til høsten. 

NRK: Siden 2011 har strekningen vært preget av innsnevringer og nedsatt hastighet. Det er mange som har sittet i kø her, på utfartsdager og i daglig rush. Men nå lover statens vegvesen at køkjøringens dager er forbi, i uoverskuelig fremtid. 

Tønsbergs Blad: Fylkesmann Erling Lae var også til stede på åpningen.

– Dette er viktigere for dem som bor i Vestfold enn de som kjører igjennom – selv om det er viktig for dem også. Vi har også solid dokumentasjon på at ulykkestallene vil gå ned.

Aftenposten: 123 trafikkulykker langs uferdig motorvei