I praksis betyr dette at det kan sjaltes og valtes med fartsskriverne nesten akkurat som du vil, og 12-15 timer dag bak rattet går som en «lek».

Russland og Kina
Det er Statens vegvesen som har avslørt den nye metoden for å jukse med kjøre- og hviletid. Skjønt helt nytt er det ikke. Ifølge overingeniør Poul-Erik Christensen i Statens vegvesen har utstyret vært tilgjengelig på nett i to år, skriver NRK Østfold.

De enkleste modellene lastebil.no finner på nett koster fra 5.000 kroner, men er det ønske eller behov for kraftigere saker må du kanskje bla om noen tusenlapper ekstra. Utstyret kan ifølge NRK benyttes både under kjøring og i ettertid. Christensen i vegvesenet forteller at det er to systemer som benyttes.

– Det ene stopper signalene inn til den digitale fartsskriveren. Slik at den vil registrere at du sover når du egentlig kjører. Det andre er utstyr som du kan bruke til å redigere historikken in fartsskriveren i ettertid, sier han til NRK.

Jan-Yngvar Tømmerholt. Foto: NLF Jan-Yngvar Tømmerholt. Foto: NLF

Farlig og konkurransevridende
Styremedlem i NLF, Jan-Yngvar Tømmerholt, er overrasket og ukjent med denne formen for svindel. Han er bekymret for både trafikksikkerhet og konkurranseforhold.

– Jeg tror det er lite utbredt i Norge, og det kan ifølge vegvesenet virke som det er mer vanlig på en del utenlandske biler. Så da forholder jeg meg til det.

– Vi har en stor utfordring fra før på prisnivå og sjåførlønninger. Så når dette kommer i tillegg blir det en veldig stor utfordring for norsk transportnæring, sier han til NRK.

Kan avsløres
Når vogntog og sjåfører med slikt utstyr blir stoppet for kontroll ser ut som at alt er i skjønneste orden, samme hvor mye det er tuklet med de reelle fakta. Dersom det skal være mulig å kontrollere kjøre- og hviletid på annen måte er vegvesenet og andre kontrollinstanser avhengig av å kunne sjekke for eksempel tidspunkter for passeringer i bomstasjoner. Så langt har Datatilsynet satt seg på bakbeina og nektet det.

– Vi er helt avhengige av tilgangen til slike andre data, for å kunne gjøre en riktig kontroll, sier Christensen.

– Nå klarer vi ikke å oppdage det, hvis systemet er manipulert, innrømmer overingeniøren i Statens vegvesen.

Samferdselsdepartementet har ikke vært villige til å kommentere saken overfor NRK.