Etter at de sto fram i NLF-magasinet i oktober har vegvesenet funnet ut at de må sjekke lovligheten av prosjektet bedre. Nå skal de ta en ekstra runde med Datatilsynet for å vurdere om prosjektet ivaretar personvernet tilstrekkelig.
Før vegvesenet ga NLF-Magasinet sitt bidrag til saken var det klarert på høyt ledernivå internt.

FAKSIMILE: NLF-Magasinet nr. 8. Se større versjon lenger ned på siden. FAKSIMILE: NLF-Magasinet nr. 8. Se større versjon lenger ned på siden.

Friksjonsmåling
I oktober-nummeret av NLF-magasinet omtalte vi et samarbeidsprosjekt mellom Volvo, Vägverket og Statens vegvesen som skulle gjennomføre friksjonstester på norske og svenske veier. I løpet av prosjektperioden var det planlagt at 200 biler skulle utstyres med instrumenter som skulle måle friksjonen på veien. Hensikten var blant annet at entreprenører og andre bilister på sikt skulle få et varsel om at veien var glatt.

Terje Reitaas. Foto: Stig Odenrud Terje Reitaas. Foto: Stig Odenrud

Pauseknapp eller stopp?
Dette betyr trolig ikke at prosjektet blir stoppet helt for all framtid, men at i alle fall pauseknappen er satt på. I en epost til NLF-Magasinet skriver sjefingeniør Terje Reitaas ved Statens vegvesens ITS-seksjon at de må ta en ny runde:

«Kontrakten er ikke underskrevet enda, da Statens vegvesen gjennom en dialog med Datatilsynet ønsker å forsikre seg om at personvernproblematikken blir håndtert på beste måte.»

Han skriver også:

" Statens vegvesen har som hovedmål å bedre trafikksikkerhet, fremkommelighet, tilgjengelighet og redusere miljøkonsekvenser av transport. Bruk av data fra kjøretøyene kan understøtte flere av disse målene. I dette pilotprosjektet er det i første rekke bedret trafikksikkerhet som er målet. Piloten vil avdekke hvilken kvalitet dataene har og hvor mange biler vi trenger for å få tilstrekkelig datamengde

Dette er artikkelen som står på trykk i NLF-Magasinet:

FAKSIMILE: NLF-Magasinet nr. 8 side 22 FAKSIMILE: NLF-Magasinet nr. 8 side 22

 

FAKSIMILE: NLF-Magasinet nr. 8 side 23 FAKSIMILE: NLF-Magasinet nr. 8 side 23