Veikvaliteten vurderes på samme nivå som Azerbadjan, Surinam, Albania, Indonesia, Elfenbenskysten, Pakistan, India og Etiopia.
Det kommer fram i en fersk rapport fra World Economic Forum (WEF), skriver Dagbladet.

Kostbart
Ifølge rapporten har dette store konsekvenser som innebærer at norsk konkurransekraft blir svekket. Professor Torger Reve ved Handelshøyskolen BI har bidratt til analysene av Norge. 

– Det har vært satset for dårlig på vei og jernbane over tid, noe som har bidratt til å svekke norsk konkurransekraft. Nå har jo den nye regjeringen sagt at de vil gjøre noe med dette, så vi får se, sier han til avisen.

«I Norge får du sære

ekstrakostnader om du finner

en snegle eller en frosk når du graver.»

Ketil Solvik-Olsen
Samferdselsminister

Sjekket 144 land
Undersøkelsen baserer seg i stor grad på hvordan infrastrukturen oppleves i norske bedrifter.

Det er en rekke områder som er vurdert i rapporten, men det er spesielt dårlig infrastruktur som trekker Norge nedover på listen. På området infrastruktur havner Norge på en 28. plass, mens veistandard alene forteller at 73 av de 144 landene som er med i undersøkelsen er bedre enn Norge.

De andre skandinaviske landene er alle blant de 21 øverste på lista.

NORGE: Fylkesvei 284 i Buskerud. I 2012 NORGE: Fylkesvei 284 i Buskerud. I 2012 "plantet" lite tilfredse naboer blomster i den sprukne asfalten. Foto: Stig Odenrud

Misfornøyd, ikke overrasket
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener at mye er krevende i Norge med spredt bosetting og ulendt terreng. Han mener likevel at vi burde ligge på toppen av listen til WEF, og er på ingen måte fornøyd med av være veiminister som plasserer ham på linje med land vi på mange måter ikke bør sammenligne oss med.

– Noe av det vi gikk til valg på var at vi gjøre noe med dette. Veistandarden i Norge er alt for dårlig både for den daglige jobbreisen og for næringslivet som trenger å frakte varene sine, sier han til Dagbladet.

Lover ingenting
Han vil ikke gi noe løfte om hvor på rangeringen Norge skal være etter fire år med blåblå regjering, men slår fast at etterslepet vil ta mer enn fire år å ta igjen.

– Det handler både om å bruke mer penger og om at de pengene vi bruker skal brukes mer fornuftig, forklarer han.

Les et sammendrag av rapporten her.

ØSTERRIKE: Veien over Grossglockner-passet i de østerrikske alper. Fjellet Grossglockner er 3798 meter over havet. Foto: Colourbox ØSTERRIKE: Veien over Grossglockner-passet i de østerrikske alper. Fjellet Grossglockner er 3798 meter over havet. Foto: Colourbox

Knust av Sveits og Østerrike
Fjell-landene Østerrike og Sveits knuser Norge, men henholdsvis 3. og 9. plass på WEF-listen. Mye fjell og dårlig vei henger dermed ikke sammen, skal vi tro undersøkelsen.

– Vi må gjøre ting enklere. I Norge får du sære ekstrakostnader om du finner en snegle eller en frosk når du graver, sier han.

Emiratene har ifølge WEF verdens beste veier. De dårligste kjøreforholdene finner du på Øst-Timor.  

SVEITS: De sveitsiske høyfjellsveiene holder også bra standard. Foto: Colourbox SVEITS: De sveitsiske høyfjellsveiene holder også bra standard. Foto: Colourbox