Sosial dumping er et stadig større problem innen transportbransjen. I Frankrike og Belgia er det nå ikke lenger lov til å ta den vanlige ukehvilen i kabinen/bilen. NLA ser på dette som et positivt og viktig tiltak i kampen mot utnyttelse av sjåfører, og bifaller praksisen. Det viktige er å sørge for grunnleggende skikkelige arbeidsvilkår for langtransportsjåfører, og dette er et middel for å få dette på plass. Praksisen bifalles av transportorganisasjoner fra Polen, Romania og Tsjekkia, mens flere medlemsland er negative til tolkningen.

– Vi er glad for at vi har NLA som tar opp dette temaet til diskusjon. Det er en høyaktuell problemstilling i Norden og det er viktig at vi har gått gjennom alle sider ved saken. Likeså er det i en slik sak viktig at vi har et samlet nordisk syn overfor EU. Vi syns det er bra at franske og belgiske myndigheter nå går et skritt lenger, tolker regelverket nøye og tar nødvendige steg for å bekjempe sosial dumping. Sjåfører skal ikke bli tvunget til å bo i bilen sin over lang tid, og de skal ha mulighet til å dra hjem. Disse to landenes konkrete beslutning om at ukehvilen ikke kan tas i bilen, gir bakmennene et klart signal om at alle arbeidstagere skal behandles på skikkelig vis, sier adm. direktør Geir A. Mo.

– Det er også verdt å merke seg for norske myndigheter at Frankrike og Belgia klarer å bekjempe kabotasje og urettferdige vilkår gjennom eksisterende regelverk, når de bare er villige til å søke etter løsninger, poengterer Mo.

Så gjenstår det å se om risikoen for sanksjoner faktisk klarer å stoppe denne dårlige behandlingen av sjåfører rundt om i disse to landene.