I en rap­por­t an­be­faler konsulentselskapet Ram­bøll at brua må sten­ges for kjø­re­tøy over 32 tonn og mak­si­malt ak­sel­trykk må set­tes til åtte tonn. Sta­tens vegvesen har likevel fått Veg­di­rek­to­ra­tets til­la­tel­se til at gren­sen kan være 50 tonn ut 2015, skriver Drammens Tidende.

Kaos allerede
Innbyggertallet og aktivitetsnivået i Drammen har økt betydelig de siste årene. Nå kjører over 20.000 biler over brua hvert døgn. Allerede er det i perioder store trafikale problemer i og rundt Drammen.
Innen 2040 er det ifølge Statistisk sentralbyrå forventet en befolkningsvekst i regionen på 45 prosent. Da kan Buskerudbyens ambisjoner om å redusere privatbilismen med ti prosentpoeng innen 2023 virke som en dråpe i havet.
Trafikkprognoser forteller at det drammenserne og yrkestransporten har opplevd til nå bare er forsmaken på det som er i vente.
På Holmen ligger det en rekke bedrifter som daglig og i stort omfang har behov for at vogntog kommer til og fra med fullt lass.

Sprekker og rust
I Rambøll-rap­por­ten nevnes det blant annet at det er på­vist sprek­ker i både pi­la­rer og i bru­le­ge­met, og det er fare for at ar­me­rin­gen er svek­ket av rust. I tillegg er rekk­ver­ket langs brua på øst­si­den mot Hol­men så lavt og svakt at det ikke tilfredsstiller gjeldende kra­v, skriver Drammens Tidende.

Nå mener konsulentselskapet at det optimale er å bygge en helt ny bru innen fem år. Det er det ikke satt av penger til på noen budsjetter.

AVSLØRER: Drammens Tidende har avdekket Rambøll-rapporten. I dag har de hovedoppslag og dobbeltside på saken. Faksimile: Drammens Tidende AVSLØRER: Drammens Tidende har avdekket Rambøll-rapporten. I dag har de hovedoppslag og dobbeltside på saken. Faksimile: Drammens Tidende

Har kontroll
Overfor Drammens Tidende har Statens vegvesen tidligere hevdet at det har hatt kontroll og at det ikke har vært noe problem. Vegsjef Hans Jan Håkonsen i Buskerud innrømmer likevel at dette er en hastesak.
Hvis brua skal repareres må den stenges helt eller delvis mens utbedringene pågår med de konsekvenser at 20.000 bilister må finne seg alternative ruter i en by som allerede er trang.