En rekke nordiske parlamentsmedlemmer fra ulike ender av det partipolitiske spekteret er glade for at det fortsatt vil være mulig mellom to land som godtar dette.

Rådet må inn
Det er EPs plenumssesjon i Strasbourg som har banket igjennom dette. Selv om det er enighet her må forslaget formelt godkjennes av Rådet. I tillegg kreves det endring av et direktiv som er tatt inn i EØS-avtalen.

Smartere og tryggere
Målet er å sikre tryggere og mer miljøvennlig transport i Europa. I diskusjonen ble det ifølge ambassaderåd Eli Jonsvik i den norske EU-delegasjonen er det særlig lagt vekt på mer aerodynamisk (rundere) utforming av vogntogene, utforming som reduserer skadene ved kollisjon.

Samtidig mener parlamentet at det må tas i bruk mer miljøvennlig teknologi og en utforming av førerhuset som gir bedre sikt.

Grønn protest

Eli Jonsvik. Eli Jonsvik.

Parlamentarikere fra Sverige og Finland var svært aktive i debatten. I Norden har et sentralt spørsmål vært om vogntog på mer enn 25,25 meter og 60 tonn fortsatt skulle kunne krysse landegrensene.

Den grønne gruppen i parlamentet advarte om at så lange vogntog har uheldige miljøeffekter og er trafikkfarlige.

EP er for øvrig nå med-lovgiver til nesten all EU-lovgivning, ifølge ambassaderåd Eli Jonsvik.
Jonsvik er ifølge regjeringen en av mange i staben som skal fremme Norges saker i EU, eller som de selv omtaler på engelsk: «Mission of Norway to the EU».