NLA, som representerer den nordiske sammenslutningen av lastebileiere (NLF, DTL og SÅ), sier i en pressemelding at å innføre minimumslønn i Tyskland er et godt forsøk på å løse de problemene som knytter seg til sosial dumping. Dette gjelder for mange EU-land i dag (NLF støtter også almenngjøring, krav om minstelønn i Norge).  

NLA sier videre at det ville vært ønskelig om det kom til en enighet om hvordan denne problematikken skal behandles og utføres felles for hele EU, men at det er forståelig når medlemsland nå bruker de midlene de har mulighet til å benytte.  

NLA mener at det er viktig å gjøre innføringen, praktiseringen og kontrollen av minstelønn så lite byråkratisk som mulig. Det tyske minstelønnssystemet må være så enkelt forståelig at feiltolkninger unngås. Det nye tyske systemet kan inneholde feil, men dette er ikke grunn nok til å forkaste opplegget, sier NLA. 

Styreleder i NLA, Erik Østergård, sier videre at det er tvilsomt om tyske myndigheter har laget det mest effektive systemet. Mye byråkrati kunne vært unngått hvis et felles EU-regelverk hadde vært laget. Samtidig innser NLA at det ikke er mulig å få til en minstelønn som gjelder for hele EU. Et felles EU-regelverk, som gir klare regler for minstelønn, både fra myndighetene og aktørene sin side, ville likevel vært et viktig skritt i kampen mot sosial dumping.  

Ifølge Østergård handler det ikke bare om kabotasjekjøring. NLA mener at uansett hvordan man bestemmer regler for kabotasje eller internasjonal transport, så vil det alltid være nødvendig å definere hvilke regler for minstelønn og arbeidsmiljø som gjelder i forskjellige situasjoner: Utenlandske sjåfører i nasjonale biler, internasjonal transport, transit, kombinert transport, kontinuerlig transport mellom land som ikke er hjemland, etc.

Det er meget viktig for NLA å presisere at en nordisk transportør skal kunne drive en lønnsom bedrift, samtidig som forskrifter, regler og lover overholdes både nasjonalt og i EU – uten å måtte konkurrere med utenlandske transportører som opptrer illegalt eller bryter med regler og forskrifter.  

For å unngå dette må det lages et internasjonale regler og forskrifter som er klare og forståelige, og som kan etterfølges, sier styrelederen.