Lastebil.no fortalte i går om ett tyrkisk vogntog og ett polsk vogntog med ekstremt mange feil og mangler. Nå er begge i satt «arrest» på Odda til feil og mangler er rettet opp, og ikke minst de store gebyrene betalt.

LES OGSÅ: STOPPET DRAPSMASKINER

Ikke overrasket
Administrerende direktør Geir A. Mo i NLF er ikke overrasket over at slike kjøretøy ferdes omkring på norske veier.

– Selv om dette er noe av det verste vi har sett så er det dessverre ikke første gang vi opplever slike ting. Slike vogntog er potensielle drapsmaskiner, og vi kan prise oss lykkelig over at det ikke skjer alvorlige ulykker langt oftere.

– Jeg kjenner frykten i magen hver gang jeg ser at det meldes dårlig vær, særlig på våre fjelloverganger, sier han.

Et mareritt
Det er ikke vanskelig å se for seg hvilken skade et vogntog på 50 tonn kan innebære.

– Det vi ser i disse to sakene spesielt er det som fra et trafikksikkerhetssynspunkt er vårt verste mareritt; Et vogntog uten nødvendig utstyr, uten skikkelige dekk, elendig føre og en sjåfør uten førerkort som har kjørt alt for lenge. Det er rett og slett livsfarlig, sier han og rister oppgitt på hodet.

Kontroll
Resepten for å unngå dette er veldig enkel, mener Mo.

– Disse sakene understreker hvor viktig det er å styrke kontrollen på grensene slik at vi kan stoppe trafikkfarlige biler og sjåfører før de kommer inn i landet.  

– Nok en gang får vi en påminnelse om at vi må få på plass et Transportpoliti i Norge der myndigheter på tvers av etater samarbeider for å rydde bort verstingene på veien, slår NLF-sjefen fast.