Pressemelding: NLF inviterer godstransportører med varebil til å bli fullverdig medlem. Formålet med etableringen av NLF Varebil er å tilby en profesjonell organisasjon til den delen av godstransportbransjen som bruker varebil og naturlig passer inn under NLF-paraplyen. Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, mener at forbundet har mye å tilby.  

Kjører for samme lag

– For varebileierne vil NLF tilby et velfungerende forbundsapparat med mange fordeler. NLF vil også være en viktig faktor for varebilsektoren når det gjelder myndighetsrelasjoner. Dette er en naturlig utvikling. Både laste- og varebilsektoren vil ha stor økning i godstrafikken de kommende tretti årene, sier Mo.

Ingen krav til aktørene

Under registeret for transport er det 44 000 varebiler i sektoren som relateres til NLF. Ordinær transport utgjør en stor del av disse og forbundet vil forsøke å nå frem til dem.  

Stiller krav til medlemmene

Det er i dag mulig for alle å etablere seg med varebilkjøring og det stilles ingen vilkår til teknisk kvalitet på bilen. Heller ikke er det nødvendig med løyve eller krav til kjøre- og hviletid. Store varebiler og små lastebiler som veier under 3,5 tonn kan kjøres uten opplæring med vanlig førerkort.

Varebileiere kan ha andre behov enn lastebileiere, men kravet til lovlig drift av enkeltmannsforetak og selskaper er de samme. NLF Varebil-medlemmer vil blant annet måtte ha gyldige arbeidskontrakter og vise at de er momspliktige.

– Vi har mye å tilby de aktørene som ønsker å ha en tilknytning til et forbund, men ved siden av alle medlemsfordelene er det kanskje viktigere at vi tilbyr kurs i bedriftsledelse og opplæring innen transportsektoren. I tillegg kommer HMS og advokattjenester, sier forbundsleder i NLF Per Madsen.

Kvalitetsstempel

– NLF-merket på bilen forplikter. Det skal fortelle oppdragsgivere, myndigheter og publikum om at denne transportøren er en seriøs aktør, som blir ivaretatt av NLF-familien avslutter Mo.