Et nytt EU-direktiv som ble vedtatt denne uken blir innført i alle EU-land senest 6. mai i 2017. Det skjer nesten sju år etter at forslaget ble lansert.

Norge blir med
Reglene er omfattet av EØS-samarbeidet som Norge er med i, og det fordrer en egen prosedyre for å få innført dem i Norge. Det betyr at de neppe innført på samme tidspunkt som i EU, men det er liten tvil om at dette kommer.

På tide
Direktør Søren H Larsen i Nordic Logistics Associations (NLA) synes dette ikke er en dag for tidlig.

– Det er gledelig at vi endelig har lykkes med å få disse reglene på plass. I dagens Europa kan det ikke være riktig at man kan slippe unna med overtredelser bare fordi bilen er registrert i et annet land, sier han.

– Dette er kjærkommen hjelp til dansk politi. Nå blir det lettere å slå ned på utenlandske fartssyndere og andre som bryter trafikkreglene i Danmark, sier danske Ole Christensen som er medlem av EU-Parlamentet, til transportnyhederne.dk.

Juridisk kamp
Grunnen til at det har tatt neste sju år å bli enige om dette er en intern krangel om det juridiske i EU-systemet.  Parlamentet og Rådet mente at det juridiske grunnlag var rettslig samarbeide, mens Kommisjonen mente at dette var transportpolitikk.
Domstolen ga Kommisjonen rett og forkastet det første direktivet i 2014. Kommisjonen reagerte deretter raskt og lanserte et nytt forslag, som nå er i ferd med at bli endelig vedtatt av Rådet og av Parlamentet.

Godt mottatt
De nye reglene hilses velkommen av blant trafikksikkerhetsorganisasjoner og politi. Statistikken viser at privatbilister fra andre land kun utgjør fem prosent av trafikken i et EU-land. Likevel står de for 15 prosent av fartsovertredelsene.

Søren H. Larsen. Søren H. Larsen.

Det er på grunnlag av slike statistikker at Kommisjonen har beregnet at de nye reglene vil kunne spare opptil 400 trafikkdrepte per år.

De nye reglene gjelder for fart, kjøring på rødt lys, bruk av mobiltelefon og promillekjøring. De gjelder for alle bilister, også i kommersiell transport.

– Det er samme problemstilling vi arbeider med for godstransport på vei når det kommer til kontroll og håndhevelse. Derfor er det positivt at EU langsomt, men sikkert, beveger seg imot et tettere samarbeide mellom politimyndigheter for å bekjempe overtredelser og snyteri. sier Søren H. Larsen.