ManpowerGroup slår fast at sjåfører er på tredjeplass blant de mest ettertraktede arbeidstakerne i 2015. Faglært arbeidskraft kommer som nummer én på listen. Deretter følger ingeniører og sjåfører. Sykepleiere kommer på tiende plass.

Mangelvare: 3000 sjåfører

For Norges Lastebileier-Forbund er ikke dette nyheter. Forbundsleder Per Madsen mener at behovet i Norge akkurat nå er hele 3000 sjåfører - og enda flere vil være ønsket bak rattet de neste 15 årene.

– Det er et stort problem at vi ikke utdanner nok sjåfører og at skolemyndighetene gjør det veldig vanskelig, både med studielån og steder der man kan utdanne seg til lastebilsjåfør, sier forbundslederen.

Sosial dumping

Når norske sjåfører er mangelvare blir det et marked for utenlandske lavprissjåfører.

– Det er avdekket mye svindel, blant annet markedsfører mange seg til arbeidsgivere med doble og tredoble sjåførkort, som betyr at de kan bryte alle kjøre- og hviletider, sier Madsen. Og at vi har avdekket at de kan kjøpe sjåførkort for 600 kroner uten å ha kjørt en lastebil på forhånd er mildest talt urovekkende.

Forbundslederen er også klar på at dette selvsagt ikke gjelder for alle utenlandske sjåfører, kanskje gjelder dette bare et fåtall, men mistanken og bevisene er jo der.

– Det vi også merker er at utenlandske transportbedrifter etablerer «Norges-kontorer» og ansetter utenlandske sjåfører til minstelønn. Dermed blir konkurransen mot norske transportører og sjåfører enda større, og til slutt vil vi miste de norske sjåførene, sier Madsen.

Den tapte norske sjå-før-mann

– Ser vi tilbake i historien, og det er ganske enkelt med internett, så finner vi utallige artikler hvor behovet vises, men det virker som om samfunnet mener at det å være lastebilsjåfør kan settes lavest på karrierestigen og det er feil, avslutter Madsen.

ETTERSPØRSEL: Vi må ha hjelp fra myndighetene for å utdanne flere sjåfører, sier NLF-forbundsleder Per Madsen. Foto: Stig Odenrud ETTERSPØRSEL: Vi må ha hjelp fra myndighetene for å utdanne flere sjåfører, sier NLF-forbundsleder Per Madsen. Foto: Stig Odenrud

Varierende etterspørsel

Statistikken for Norge bør imidlertid leses med et visst filter, både for treffsikkerhet og for de lange linjene. For to år siden, i 2013, var sjåfører nede på 9. plass i etterspørsel. Og for fem år siden, i 2010, var sjåfører helt på topp, på 1. plass på listen.

– Det er et paradoks at vi på den ene siden har stigende arbeidsledighet i Norge, mens det samtidig er flere norske arbeidsgivere som ikke finner den arbeidskraften de trenger, sier konsernsjef i ManpowerGroup, Maalfrid Brath, til klikk.no.

Norges Lastebileier-Forbund

Sjåfører rykker opp på listen:

Gjennomsnittslønn for 100 ulike yrker i 2012:

Din side juni 2012: Yrkene du bør satse på: Sjåfører

Oktober 2011. Etter traktet på arbeidsmarkedet: Sjåfører

Mest ettertraktet: Frisør, kokk og sjåfør 2009

ABC nyheter 2008: Jobbene vi ikke vil ha – men som er etterspurte - sjåfører