Den 15. juli 2015 løsnet en tanktilhenger lastet med 16 500 liter bensin fra tankbilen inne i Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane. Tilhengeren traff tunnelveggen, og det ble slått hull i et av tankrommene. Bensinen som rant ut ble antent, og brannen spredde seg etter hvert til hele tilhengeren og store deler av tunnelen. Dette skriver Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) i sin foreløpige rapport.

Både føreren av tankbilen og kjøretøyet kom uskadet fra hendelsen, mens en personbil som ble evakuert brant opp inne i tunnelen. SHT melder at ingen personer ble alvorlig skadet i hendelsen.

Restene av draget ble sittende igjen i lastebilen etter at hengeren løsnet. Foto: Politiet Restene av draget ble sittende igjen i lastebilen etter at hengeren løsnet. Foto: Politiet

Draget gjennomrustet - ble revet av

Undersøkelser viser at tilhengerdraget ble revet av nær innfestningen i tilhengeren. SHT har med bistand fra Forsvarets laboratorietjenester gjennomført metallurgiske undersøkelser av dragstengene på tilhengerdraget. Disse undersøkelsene viser at dragstengenes materialstyrke var sterkt redusert på grunn av langt fremskredet innvendig korrosjon og at tilhengerdraget brøt sammen på grunn av dette.

Skader på tunnelløpet på det stedet tanktilhengeren sto. Bildet er tatt i den retningen hvor røyken ble ventilert. Foto: Havarikommisjonen Skader på tunnelløpet på det stedet tanktilhengeren sto. Bildet er tatt i den retningen hvor røyken ble ventilert. Foto: Havarikommisjonen

Den største tunnelbrannen i norsk historie

Aldri før har en tunnelbrann forårsaket så store skader. NRK melder at reparasjonskostnadene så langt har beløpet seg til 62,5 millioner kroner. Årsaken til de store ødeleggelsene kommer av at drivstoffet som lastebilen fraktet ble antent, og at brannen spredte seg nedover til tunnelbunnen.

Ifølge SHT traff tanktilhengeren tunnelveggen omtrent 475 meter etter oppkjøringen fra bunnen av tunnelen. Det ble slått hull i en av hengerens tanker, og denne ble antent. Etter hvert som brannen utviklet seg brant det hull i alle tankrommene på tilhengeren. Det medførte at brannen spredde seg ned mot bunnen av tunnelen både i veibanen og gjennom tunnelens avløpssystem.

Les SHTs konklusjon og last ned den fullstendige rapporten her