Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Kjetil skryter av kollegaene, som ofte slipper han frem i lyskryss og rundkjøringer. Foto: Stein Inge Stølen Kjetil skryter av kollegaene, som ofte slipper han frem i lyskryss og rundkjøringer. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør: Kjetil Bjerk (50)

Kommer fra: Tromsø

Kjøreområde: Fast rute Oslo-Kristiansand

Kjøretøy:  2013 MAN TGX26.540 (Euro V)

Kjører for:  Frode Bjønnes Transport AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? 10 år

Hvordan trives du i yrket? Som fisken i vannet! Jeg er en urolig sjel, det er viktig at det skjer noe. På vegen opplever jeg mye rart, det er så mye variasjon. Derfor stortrives jeg bak rattet. Og så har jeg så gode kollegaer. De er veldig hjelpsomme og slipper meg gjerne frem i kryss og andre trafikksituasjoner, selv om vi aldri har møttes før.

Hvordan har du utviklet deg som sjåfør? Nå har jeg kjørt i 10 år, og jeg må si meg svært fornøyd med at det aldri har vært noen store problemer. Alt har gått bra. Men før hadde jeg en veldig drøy kjørestil, jeg lå konstant i 90. Så begynte sjefen å belønne økonomikjøring, og da ble jeg mer bevisst på hvordan jeg egentlig tedde meg på vegen. Da roet jeg meg ned og fikk en mye mer avslappet stil. Nå kjører jeg veldig økonomisk og har det fortsatt veldig fint bak rattet.

Er kollegaene dine like flinke til å kjøre økonomisk? Stort sett, ja. Det virker som om de fleste nå har skjønt at det ikke lønner seg å ligge på sperra hele tiden. Men jeg ser en stor forskjell mellom de norske og de utenlandske lastebilsjåførene. Det er en helt annen kultur, mange østeuropeiske sjåfører har ikke noe begrep om økonomikjøring overhodet. De kjører det bilen klarer, hele tiden. Det er ikke bra.

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? Utviklingen er jo enorm, og selv om vi sikkert kommer til å bruke diesel en god stund til, vil det etter hvert bli mer snakk om batterier, gasshybrider og andre varianter som vi nå hører snakk om. Men da vil jeg anta at bilene vil ha mindre lasteevne enn i dag.

Hvordan tror du sjåføryrket er om 10 år? Fortsetter det som i dag, blir sjåførene overflødige snart! Alt blir jo automatisk. Det utstyret vi ser på biler i dag, er helt utrolig. Ting som fartsholder med automatisk avstandsregulering var jo helt utenkelig for bare få år siden. Nå kan jeg vel snart slippe rattet helt! Så før eller senere blir nok sjåføren fjernet. Og det er synd, for det er en herlig gjeng.

Hva kan gjøres for å gi bransjen bedre vilkår? Det er for lite bevissthet rundt lastebilyrket. Da jeg vokste opp, visste vi godt at alt som vi fikk i butikken kom med en lastebil. Vi kjente gjerne lastebilsjåføren selv. Men i dag henter en alt i butikken uten å ane hvordan det kommer dit. Samtidig gjør vi det litt vel vanskelig for sjåførene å holde seg faglig oppdatert. Det er altfor mye fokus på teori og for lite praksis. Hvis utdanningen var mer relevant for de praktiske situasjonene, ville nok flere tatt utdanningen. Det bør ikke være slik at en må være ingeniør for å kjøre lastebil. 

Kjetil Bjerk kjører en MAN TGX fra 2013 i fast rute mellom Oslo og Kristiansand. Foto: Stein Inge Stølen Kjetil Bjerk kjører en MAN TGX fra 2013 i fast rute mellom Oslo og Kristiansand. Foto: Stein Inge Stølen