- Hvis alle hadde hatt den samme arbeidsmoralen som lastebilsjåførene, hadde dette landet gått svært godt, forteller Kaare Hodnemyr. Den tidligere lastebileieren fra Mandal fylte nylig 75 år og ser nå tilbake på en lang karriere i transportbransjen.
Familien Hodnemyr har drevet med motorisert transport omtrent like lenge som bilen har eksistert i Norge. Kaares bestefar var nummer to som fikk sertifikat i Mandal. Han begynte tidlig å transportere post i en doning fra første verdenskrig, komplett med kulehull og det hele. Da bestefaren dro til USA i 1939, tok faren over bedriften og fant en nisje innen brensel.
Til New York som 23-åring
Kaare måtte derimot smake litt på livet før han fant sin lest. Utdanningen tok han i militæret gjennom teknisk befalskole. Etter endt tjeneste giftet han seg og tok med kona Anne Marie til USA, hvor bestefaren allerede var etablert som entreprenør på Staten Island i New York. Det må ha vært litt av en opplevelse å sette sine bein på amerikansk jord som 23-åring i 1964!
- Det var helt fantastisk, forteller Kaare. Det var et samfunn som lå langt foran oss hjemme i Norge. Men vi måtte virkelig jobbe for føda. Det var dyrt å bo der, med høy husleie og eiendomsskatt. Men alt annet var billig. Jeg jobbet som snekker og tjente 7 dollar timen. Det var mye penger når en hamburger og en cola bare kostet 25 cent!
Hjem til Norge med kunnskap i lasten
Under USA-oppholdet lærte han også mye om transport og logistikk. Der borte var semitraileren allerede et velkjent fenomen. Derfor ble Hodnemyr Transport og Brensel en av de aller første til å investere i trekkvogn uten fastmontert plan eller skap.
- Jeg så hvordan semitrailerne kom med fullastet henger, koblet den av og hektet på en annen for tilbaketuren, uten å bruke masse tid på lossing og sjauing. Det så ut som en svært effektiv løsning, forteller Kaare.
Betalte industriarbeidertariff
Da han kom tilbake til Norge kjøpte han seg inn i familiebedriften og brettet opp ermene. Resultatene lot ikke vente på seg: Kundene ble ikke bare flere, de var også trofaste.
- Vi bygget stein på stein og holdt stien ren hele veien. Sjåførene fikk lønn etter industriarbeidertariffen, så vi kunne aldri levere den billigste transporten. Men det viste seg at oppdragsgiverne var villig til å betale litt ekstra for at vi skulle ta oppdraget. Vi tapte anbud rett som det var, men kundene kom alltid tilbake til oss etter en stund, sier han. På den måten sikret Hodnemyr Transport og Brensel viktige kunder som Texaco og Kristiansands Bryggeri, som de kjørte for i over tretti år.
Et annet aspekt ved det amerikanske arbeidslivet som Kaare lærte mye av, var den politiske virksomheten. På sekstitallet sto fagforeningene sterkt i USA, med sentrale figurer som Jimmy Hoffa i spissen.
- Da jeg jobbet der borte hadde jeg tarifflønn og trygge rammer. Jeg forsto hvor viktig det var å organisere seg og stå på krava. Da jeg kom til Norge så jeg at mange tok til takke med urimelige forhold og torde ikke klage.
Lang NLF-karriere
Dette ble også inngangen til NLF for Kaare. Han tegnet medlemskapet i 1970, og det tok ikke lang tid før han ikke bare nøyde seg med å være organisert. Han ville gjerne være med og utvikle forbundet. Først som viseformann fra 1985 til 1992, så som styreleder for NLF i åtte år.
Så hva mener en erfaren lastebileier og forbundsleder om næringens fremtid? På spørsmål fra NLF blir Kaare veldig tankefull, før han til slutt svarer:
- I tiden som kommer tror jeg det blir enda viktigere å finne sin nisje, noe som firmaet kan være spesielt god på, som igjen kan gi grobunn for levedyktige vilkår, avslutter han.