Grunnen illustreres på enkelt vis av et praktisk forsøk gjort av Statens vegvesen. De brøytet den samme strekningen i to forskjellige hastigheter, henholdsvis 40 og 60 kilometer i timen. Forskjellen i brøyteeffekt var enorm. Vegvesenet Møre og Romsdal, som la ut illustrasjonen under på sin Facebook-side, opplyser at brøytebiler på oppdrag for Vegvesenet ikke skal brøyte i hastigheter over 40 km/t.

Foto/illustrasjon: Ole M. Rosten Foto/illustrasjon: Ole M. Rosten

Høyere hastighet tilsvarer dårligere kjøreforhold

Som en ser ut fra bildet gir brøyting i 40 km/t vesentlig bedre resultat enn i 60 km/t. Førstnevnte gir en tilnærmet fullstendig ryddet veibane. Brøyting i 60 km/t får riktignok bort en del av snøen, men laget som blir liggende igjen fører til markant dårligere kjøreforhold. Hva foretrekker du? Hvis svaret er førstnevnte, er det kanskje lurt å ha dette i bakhodet neste gang du befinner deg i brøytekø. Veien som blir ryddet foran deg, blir ryddet skikkelig. Da får det heller koste noen minutter ekstra.

Det finnes også de som ikke klarer å styre seg, slik som sjåførene i videoen under:

Det sier seg selv at forbikjøring på vegskulderen, centimetere fra en plog som kaster snø og slaps i høy hastighet ut til siden, ikke er spesielt lurt. For ikke å snakke om ulovlig. Så stryk det fra impulslisten.