Konkurransen blant de minste varebilene er knallhard. Fords bud i kampen om kundenes gunst er Transit Connect.

God komfort

Den er ikke noen sinke. Med sine 120 hestekrefter og 300 Nm i dreiemoment leverer den 1,5 liter store dieselmotoren både kraft, fart og anstendige forbrukstall. Kronen på verket er likevel girkassen, som med sine sømløse og kjappe girskift løfter både komforten og lettkjørtheten. Ikke noen gang savnet jeg venstrepedalen.

Fords personbiler har alltid vært kjøreglade og direkte. Det er til en viss grad også Connect. Styringen er rask og presis. Det er nesten litt for mye av det gode. Samtidig er kjørestillingen god, og førermiljøet kunne like gjerne vært hentet rett fra en personbil i kompaktklassen.

Automatkassen girer sømløst og eksakt – og gjør bilen både lettkjørt og komfortabel. Foto: Jan Harry Svensen Automatkassen girer sømløst og eksakt – og gjør bilen både lettkjørt og komfortabel. Foto: Jan Harry Svensen

Kostbar sikkerhet

Lasterommet er kvadratisk og praktisk. Testbilen var en L2, hvilket betyr at bilen svelger unna 3,6 kubikkmeter bak skilleveggen. Nyttelasten er rundt tonnet. Det gir god fleksibilitet, men vil du ha skyvedør også på venstresiden må du inn i listen over ekstrautstyret for å finne den, samtidig som du må plusse på bilprisen med 2500 kroner.

Verre er det at Ford tar seg godt betalt for sikkerhet. Hele 12 000 kroner forlanger den norske importøren for førerassistentpakken, som blant annet inneholde autobrems, blindsonevarsling, automatiske fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, vingleassistent og trøtthetsvarsler – standardutstyr i Volkswagen Caddy.

Les også: Ford utvider garantien for nyttekjøretøy