Den var regnet som noe av det aller beste. Men også som noe av det aller verste. For selv om HiAce hadde en nærmest legendarisk driftssikkerhet hadde den også komfortsvakheter som kunne få velvoksne gubber med tatoveringer på overarmene til å bryte ut i krampegråt når de fikk beskjed om å kjøre langtur. Likevel, HiAce ble en legende.

Enorm forskjell
Men alle gode historier har en ende. HiAce forsvant grunnet strengere utslippskrav og dermed oppstod det et vakuum hos Toyota. Plutselig var varebilgiganten uten en erstatter. Løsningen ble PSA. Peugeot og Citroën hadde allerede en varebil og litt badgeengeneering senere hadde også Toyota sin versjon av bilen. Proace ble navnet. Bilen jeg nå kjører er andre generasjon av dette samarbeidet – og dersom man går rett fra en gammel HiAce til dagens Proace er forskjellen enorm.

Komfortvinner
Det er ikke så rart. Franskmenn er tross alt kjent for å bygge biler der komfort kommer ganske høyt opp på listen over egenskaper. Det nyter selvfølgelig også Proace godt av. For i bunn og grunn er denne Toyotaen like fransk som løksuppe med tilhørende baguett. Derfor vil en frankofil lett kjenne seg hjemme her. Med unntak av Toyota-logoen som stolt blinker til deg fra rattet er resten like fransk som Champs Elysee, Eiffeltårnet og Triumfbuen. Det er også kjøreopplevelsen. Det er vanskelig å kritisere komfortnivået. Kjørestillingen er god – den minner aller mest om det man finner i en personbil - og bare i de høyeste hastighetene på motorvei gjør vindbruset seg bemerket.

FRANSK: Førermiljøet har mange elementer man kjenner igjen fra øvrige PSA-produkter. FRANSK: Førermiljøet har mange elementer man kjenner igjen fra øvrige PSA-produkter.

God fjæringskomfort
Førermiljøet er oversiktlig og det er godt med smårom og praktiske løsninger. Det er ganske enkelt lett å finne seg til rette. Langtur er ikke, som det var i HiAce, noen lidelse. Selv uten last fjærer Proace overraskende mykt og behagelig.
Foran torpedoveggen finner vi også en franskmann. Den er på 1,6 liter og i testbilen yter den 115 hk og har et dreiemoment på 300 newtonmeter. Etter flerfoldige mil på heller varierte veier er det vanskelig å argumentere for at man trenger så veldig mye mer. Med tom bil holder forbruket seg på rett over 0,5 liter på mila.

3,3 meter
Åpner vi skyvedøren åpenbarer det seg et lasterom som svelger mellom 5,3 eller 5,8 kubikkmeter, avhengig om man har utstyrt bilen med Smart Cargo-systemet eller ikke. Kort fortalt består Smart Cargo i at man har en luke i skilleveggen, som gjør det mulig å frakte kolli på opptil 3,3 meters lengde, i tillegg til at man kan slå forsetene opp og dermed også utnytte plassen i kupeen til å frakte mindre gjenstander. Det lave gulvet gjør dessuten inn- og utlasting enkelt. Nyttelasten oppgir Toyota til å være 1000 kilo, mens den får med seg 1,8 tonn på kula.

Assistenter koster ekstra
Som på de fleste andre moderne biler i dag har også Proace en rekke førerassistenter. Toyota Drive Select er på plass, og selv om det er langt unna å kunne erstatte firehjulsdrift, tilpasser systemet ESPens parametre til underlaget enten det er is, tørr asfalt, snø, sand eller søle. Viktigere er sikkerhetsassistentene som Toyota kan levere. De består av trøtthetsvarsler, filskiftvarsler, skiltgjennkjenning og kollisjonsvern med fotgjenergjennkjenning. To ulike pakker finnes å velge.

Toyota Proace finnes også i tre ulike lengder. Vi kjørte Medium, men bilen kan også levere som Compact og Lang. Prisen starter på 329.900 kroner for bilen vi kjørte.

LUKE: Testbilen har bakluke og skyvedører på hver side. Bilen kan også leveres med delte bakdører. LUKE: Testbilen har bakluke og skyvedører på hver side. Bilen kan også leveres med delte bakdører.