Det skriftlige spørsmålet kommer som en reaksjon på et oppslag i Oppland Arbeiderblad, hvor Norges Lastebileier-Forbund (NLF) bekrefter forskjellsbehandling av norske og utenlandske vogntogsjåfører ved flere forskjellige forhold.

Ønsker redegjørelse

"Kan statsråden gjøre rede for hvordan utenlandske tungtranportsjåfører behandles kontra norske sjåfører når det gjelder bøtlegging ved fylling av avgiftsfri diesel, kjøring med promille, fartsoverskridelser, bompasseringer og brudd på kjøre- og hviletid?" skriver Tingelstad Wøien i sitt brev, og avslutter med:

"Det er uakseptabelt hvis utenlandske og norske sjåfører ikke behandles likt."

NLF-direktør Geir A. Mo ser frem til å lese justis- og beredskapsministerens svar. Foto: NLF NLF-direktør Geir A. Mo ser frem til å lese justis- og beredskapsministerens svar. Foto: NLF

- Det står ikke på dokumentasjonen

NLF har tidligere omtalt flere eksempler på systematisk forskjellsbehandling, både når det kommer til drivstoffsvindel, ruspåvirket kjøring, betaling av bompenger og ikke minst statistikkføring av overtredelser hos Statens vegvesen.

- Det er gledelig at flere enn NLF nå reagerer på dette. Når utenlandske aktører bare betaler en tolvtedel av boten som de norske må ut med ved tanking av avgiftsfri diesel, og når vi vet at konsekvensene ved ruskjøring er langt mildere for utenlandske sjåfører enn norske, er det grunn til å stille spørsmål. Det står ikke på dokumentasjonen - den har vi samlet over lang tid. Vi ser frem til å høre Amundsens svar, forteller NLF-direktør Geir A. Mo.

NLF kommer tilbake med mer så fort Amundsens svar foreligger.

Les også: Får lavere bot enn norske