Fortsatt imponeres jeg når jeg setter meg inn bak rattet i Volkswagen Crafter. Den er som en personbil med verdens største bagasjerom. Om det finnes noen varebiler som kan utfordre denne i forhold til opplevd kvalitet, kjørekomfort og førerassistenter er jeg faktisk tvilende til.

 

Haldex

I NLF Magasinet nummer 8 2016 stiftet vi for første gang bekjentskap med Volkswagens nye tungtransportør blant varebilene, nytt denne gangen er firehjulsdrift, 4motion. En Haldex-kobling er hjernen i systemet og fordeler kreftene sømløst mellom for- og bakaksel. Ved vanlig kjøring på landeveien merker du lite til systemet, men om forhjulene begynner å spinne sørger firehjulsdriften for bedre fremkommelighet og økt stabilitet.

Alt er likevel ikke bare mammon med 4motion på plass. Et høyere forbruk må regnes inn i kalkylene og rundt 120 kilo lavere nyttelast.

 

8-trinns automat

Nytt er også en 8-trinns automatkasse som nå i første omgang blir tilgjengelig på Crafter med forhjulsdrift. Senere kommer denne girkassen også til anvendelse på Crafter med bak- og firehjulsdrift.

Ute på veien overrasker automatkassen med raske og silkemyke giringer, selv om dette dreier seg om en tradisjonell automat med momentomformer og ikke en dobbeltklutsjkasse.

I tillegg viste Volkswagen frem en Crafter med bakhjulsdrift som er godkjent for 5 tonns totalvekt. I løpet av 2018 kommer det også en versjon godkjent for 5,5 tonns totalvekt.

TRE LENGDER: Crafter leveres i tre ulike lengder; 5,9, 6,8 og 7,4 meter lange TRE LENGDER: Crafter leveres i tre ulike lengder; 5,9, 6,8 og 7,4 meter lange