Ved tre anledninger det siste året har lastebiler blitt benyttet som våpen i terroraksjoner på europeisk jord. Nå diskuteres mulige løsninger som kan redusere risikoen for tyveri av lastebiler.

- Norsk transportnæring er rystet over terroren vi er vitne til og føler med ofrene og deres pårørende. Som alle andre vil vi selvfølgelig bidra med all den kompetansen vi har til å redusere risikoen for flere angrep der kjøretøy blir brukt som våpen. Alle gode tekniske løsninger vil bli vurdert og i utviklingen av disse er det ekstra viktig med et godt samspill mellom myndigheter, produsentene og partene i arbeidslivet. Det er også viktig å være tydelig på at vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. 

Lastebilsjåfører har et stort ansvar, både på veien blant andre trafikanter og som disponent av et stort kjøretøy som potensielt kan benyttes i terrorsammenheng. Foto: Stein Inge Stølen Lastebilsjåfører har et stort ansvar, både på veien blant andre trafikanter og som disponent av et stort kjøretøy som potensielt kan benyttes i terrorsammenheng. Foto: Stein Inge Stølen

Våpenet er underordnet

Selv om tiltak i seg selv kan hindre at uønskede personer kan stikke av med kjøretøyet, har tidligere terroraksjoner vist at dette ikke er et hinder for de som ønsker å bruke lastebiler til å volde skade. I Berlin-angrepet ble sjåføren skutt under kapringen, og i London, hvor en personbil ble benyttet, ble en politimann knivdrept.

- En terrorist handler med overlegg og viser ingen hensyn. Da er det viktig at vi ser på automatiserte løsninger i selve kjøretøyet og gode rutiner for sjåførene enten det er en lastebil eller en person-/varebil. Her er det flere muligheter og NLF vil bidra til at disse spørsmålene snarest blir satt på dagsorden både innad i næringen og i samspillet med andre. Vi må imidlertid aldri glemme at det er terroren som er problemet – ikke kjøretøyet, avslutter Mo.