Da Lastebil.no besøker Miniekspress’ terminal i Lakselv, er avdelingsleder Roy Tore Mathisen og Fred Persen godt i gang med å sette opp en komplisert logistikk-kabal. Her lastes dagligvarer som skal ut til butikkene i Finnmark, samtidig som de venter på flere biler fra kysten med levende kongekrabbe. Denne sendes med fly til Gardermoen for videre frakt til Østen.

Avdelingsleder Roy Tore Mathisen i Miniekspress håper det snart blir åpnet for bruk av modulvogntog mellom Tromsø og Lakselv. Foto: Odd Hugo Pedersen Avdelingsleder Roy Tore Mathisen i Miniekspress håper det snart blir åpnet for bruk av modulvogntog mellom Tromsø og Lakselv. Foto: Odd Hugo Pedersen

Investerer flere titalls millioner

De har bygget en stor terminal til 30 millioner kroner rett ved flystripa på Banak flyplass. I tillegg har de investert i biler og utstyr til ytterligere 30 millioner. 

– Dette er flyselskapet DHL sitt første hele driftsår her oppe. Og allerede i år ligger vi an til å bidra til at Banak blir landsdelens desidert største fraktflyplass. Kun Gardermoen, Flesland og Sola har høyere volum av flyfrakt enn Banak i Lakselv og Finnmark. Dette ville ikke vært mulig uten samlokaliseringen og ressursene til Miniekspress, forklarer Persen.

28 timer fra Lakselv til Oslo

Men slett ikke alt går på fly. For å sikre smidig frakt fra Lakselv til Oslo har Miniekspress utformet et effektivt system med sjåførbytter i Sverige. Slik unngår man at bilen blir stående mens sjåføren avvikler døgnhvilen på hotell eller i leilighet. På denne måten bruker de 28 timer fra Lakselv til Oslo.

– I våre regnestykker er kostnaden med å transportere sjåfører til destinasjoner for sjåførbytte lavere enn at bil og sjåfør står i ro i inntil 11 timer, sier Mathisen.

DHL er nyetablert på Banak flyplass og mye sjømat finner vegen til Asia på denne måten. Allerede det første året viser driften positive resultater. Foto: Odd Hugo Pedersen DHL er nyetablert på Banak flyplass og mye sjømat finner vegen til Asia på denne måten. Allerede det første året viser driften positive resultater. Foto: Odd Hugo Pedersen

Kunne spart 400 vogntog i året
En av utfordringene Miniekspress nå står ovenfor, gjelder ruten fra Tromsø til Lakselv. Her er det fornuftig å bruke modulvogntog for å frakte mest mulig gods. Men det lar seg ikke gjøre i dag: Fra den eneste døgnåpne tollstasjonen i Finnmark Kivilompolo og til Karasjok er det enda ikke åpnet for 60 tonn og 25,25 meter. De kan velge å bruke tollstasjonen ved Karasjok, men det betyr nesten 20 mil lengre rute, i tillegg til at tollstasjonen har begrenset åpningstid.

– Vår bedrift alene kunne spart veinettet og miljøet mellom Tromsø og Lakselv for over 400 vogntog i året hvis strekningen ble åpnet for modulvogntog. I en tid med sjåførmangel vil økt bruk av modulvogntog være til stor hjelp, forteller Mathisen.

Les også:  8 av de 10 mest lønnsomme bedriftene i 2017 var NLF-medlemmer