På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Thomas Staufenbiel (38)

Kommer fra: Tyskland. Bor på Stathelle, Telemark

Kjøretøy: Scania S 730 (Euro VI)

Kjører for: Tipp Frakt AS

Thomas synes synd på de utenlandske sjåførene som bor i bilen i månedsvis, og som gjerne kjører to på en bil uten noe privatliv. Foto: Stein Inge Stølen Thomas synes synd på de utenlandske sjåførene som bor i bilen i månedsvis, og som gjerne kjører to på en bil uten noe privatliv. Foto: Stein Inge Stølen

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Siden 2000. 

Hvordan trives du i yrket?

- Stort sett godt! Yrket er kjempebra og lønna i vår bedrift kan jeg ikke klage på. Det kan tidvis bli litt stress med telefoner og diverse.

Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?

- Da vi var unge var det nesten helt utenkelig å ikke ta sertifikatet. Dagens ungdom har et helt annet forhold til bil, spesielt de som bor i byene. Det er vanskelig å se for seg hvordan en skal kunne vekke interessen hos disse. Det hjelper selvfølgelig å ha godt utstyr og pene biler. Lønnsforholdene er heller ikke veldig tiltrekkende slik det er i dag, spesielt med de arbeidstidene mange av oss jobber innenfor. Samtidig bør en prøve å øke statusen på yrket. Respekten for yrkessjåfører er ikke som den engang var.

Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- Det burde vært et eget lastebilpoliti, med mobile patruljer og myndighet til å stanse kjøretøy langs vegen. Dette har man i Tyskland og det fungerer meget bra. Ellers er det nye forslaget fra EU, hvor kabotasjeaktører må tilbake til opphavslandet etter 48 timer, svært positivt. Men jeg tror aldri det vil bli gjennomført. Det er for store krefter som tjener gode penger på lavpristransporten til at dette går gjennom. En bør legge mer ressurser i å ta bakmennene. Sjåførene er ofre. De kjører ofte to i bilen i månedsvis, uten privatliv eller noe som helst. Det tror jeg skaper farlige situasjoner langs vegen.

Hva kan gjøre din hverdag bedre?

- Døgnhvileplasser er det store problemet her i Norge. Spesielt når en kjører nordover. Der er det helt umulig å rekke frem til steder med gode fasiliteter mellom kjøreperiodene. I Sverige er det ikke noe problem, og nedover kontinentet er det regelmessige rasteplasser med toaletter for hver 100-150 kilometer. Vintervedlikeholdet er også under enhver kritikk. E134 over Haukelifjell var tidvis helt uforsvarlig å kjøre sist vinter. Det er bra i helgene, men i ukedagene var det rett og slett farlige forhold.

Hva hører du på i bilen?

- Jeg hører fast på P3. Men hver gang det kommer noe interessant, så forsvinner dekningen. Det er veldig irriterende! DAB-dekningen har ikke vært slik vi ble lovet.

Les også:  Dette er sjåførenes krav til regjeringen