I tillegg til referat fra representantskapsmøter og vegpolitiske tordentaler kunne man i «Lastebilen» i 1958 lese reportasjer om fremtidens spennende løsninger. Ford oppga for eksempel at vi innen kort tid ville anse hjulet som overflødig - transport ville nemlig skje på fartøy båret på «luftstråler»!

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Bensin kostet én kroner literen

I tillegg ble man servert relevant statistikk: Ved nyttår i 1958 var det 9 920 registrerte leievogner med totalvekt over 1,2 tonn, som den gang var grensen for å kalles lastebil. I tillegg oppga Vegdirektoratet i sin årsstatistikk at det var 1 343 lettere varevogner i drift på den tiden.

Mange klaget på høye kostnader sammenlignet med våre naboland. Både lastebilene og drivstoffet var dyrere i Norge enn i Sverige og Danmark, noe som ikke har endret seg så mye siden den gang. Du måtte ut med hele 53 800 kroner for en staselig Volvo Viking, mot bare 47 700 kroner i opphavslandet. Bensinen ble oppgitt til 1,00 kroner per liter for 83 oktan, mens i Sverige kostet den bare 0,70 kroner.

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Staselige lastebilreklamer

Noe av det artigste er likevel å bla gjennom de flotte reklamene. Ikke bare fordi de avbilder staselige lastebiler, men også fordi en lærer mye. Her er det mange produsenter vi knapt har hørt om i dag. Kos dere med samlingen under!

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Foto: NLF-Arkivet Foto: NLF-Arkivet

Se mer fra NLF-Arkivet her!