Hendelsene som har preget nyhetsbildet i transport-Norge den siste måneden har fått mange til å riste på hodet. Miljøbil-giganten Tesla, som også reklamerer med at de bygger de sikreste bilene noensinne, har vist at de ikke nødvendigvis er like stødige på verken trafikksikkerhet eller miljø når det kommer til transport av sine nyproduserte kjøretøy.

Inspektør Roger Gulvik i Statens vegvesen stoppet flere av Tesla-transportene og ble sjokkert over tilstanden. Foto: Stein Inge Stølen / Statens vegvesen Inspektør Roger Gulvik i Statens vegvesen stoppet flere av Tesla-transportene og ble sjokkert over tilstanden. Foto: Stein Inge Stølen / Statens vegvesen

Statens vegvesen: ”Livsfarlig”

Hele åtte ganger har Tesla-transportere fått kjøreforbud av Statens vegvesen i kontroller, og det bare på to uker. En niende forårsaket en ulykke på E6 i Moss, og fikk kjørenekt etterpå. Mange av lastebilene har også vært av Euro III-standard, som forurenser minst 10 ganger så mye som moderne tunge kjøretøy. 

- Det er helt uforståelig at Tesla har latt dette pågå i flere uker uten å stoppe det. Det er bare flaks at det ikke har skjedd alvorlige ulykker, sier NLF-direktør Geir A. Mo. Han får støtte av Statens vegvesen, som ved flere anledninger har uttalt at lastebilene Tesla har benyttet for transport til Norge, er livsfarlige.

Flere hundre Teslaer har i løpet av kort tid blitt levert til Norges varemesse, hvor Tesla har avholdt et større utleverings-event den siste uken. Lignende events avholdes også andre steder i landet. Foto: Tipser / Stein Inge Stølen Flere hundre Teslaer har i løpet av kort tid blitt levert til Norges varemesse, hvor Tesla har avholdt et større utleverings-event den siste uken. Lignende events avholdes også andre steder i landet. Foto: Tipser / Stein Inge Stølen

Tesla: "Kapasitetsproblemer"

Da flere riksdekkende medier tok kontakt med Tesla for å finne ut hvorfor disse trafikk- og miljøfarlige lastebilene kom til Norge, forklarte Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland at det handlet om kapasitetsproblemer ved det foretrukne logistikkløpet.

Men da Lastebil.no og NRK tok kontakt med de forskjellige leddene i dette logistikkløpet, fra Drammen havn til de enkelte transportørene som frakter bilene fra havnen og rundt i landet, var beskjeden noe annerledes: Der ble det forklart at kapasitet i utgangspunktet ikke var et problem, men at Tesla ikke hadde tatt høyde for det reelle volumet i de avtalene som er inngått.

Med andre ord: Hvis Tesla hadde hatt avtalene i orden, kunne de farlige transportene vært unngått.

- Her er det åpenbart at Tesla har benyttet seg av et transportfirma som ikke tar trafikksikkerhet på alvor. Men i stedet for å gjør det eneste riktige, nemlig å stoppe all bruk av denne transportøren, lot de lastebilene fortsette å rulle på norske veger i over to uker. De har lekt med andre menneskers liv, forteller Mo.

Tesla har i skrivende stund ikke kommet tilbake med kommentar rundt disse forholdene.

Til venstre: Tilhengeren på denne Tesla-transporteren var i praksis helt uten bremser. Alle måtte byttes før lastebilen fikk kjøre videre. Vegdirektør Terje Moe Gustavsen grep direkte inn i Tesla-saken. Foto: Glenn Stian Hjerthen / Stein Inge Stølen Til venstre: Tilhengeren på denne Tesla-transporteren var i praksis helt uten bremser. Alle måtte byttes før lastebilen fikk kjøre videre. Vegdirektør Terje Moe Gustavsen grep direkte inn i Tesla-saken. Foto: Glenn Stian Hjerthen / Stein Inge Stølen

Vegdirektøren fikk nok

Etter to uker med kontinuerlige nyhetsoppslag fikk til slutt vegdirektør Terje Moe Gustavsen nok: Han kalte den norske Tesla-ledelsen inn på teppet og ba om en skriftlig redegjørelse rundt hvilke tiltak de hadde tenkt å iverksette for å få bukt med de farlige transportene. Resultatet av møtet ble at Statens vegvesen sendte kontrollører til Gøteborg for å drive kontrollvirksomhet ved havna hvor lastebilene lastet Teslaene.

Teslas grunnlegger og direktør Elon Musk har også involvert seg i hendelsen. I en tweet 24. mars forteller han at han har bedt det norske teamet om å senke tempoet på leveransene.

- Kundetilfredshet og sikkerhet er viktigere enn noen ekstra biler dette kvartalet, forklarer Musk.

Foto: Statens vegvesen / skjermdump Twitter.com Foto: Statens vegvesen / skjermdump Twitter.com

Kundene mener det burde ha blitt stilt strengere krav

I en undersøkelse utført blant medlemmer i Facebook-gruppen ”Vi som venter på vår nye Tesla”, ble det stilt følgende spørsmål:

”Hva tenker dere om måten Tesla har håndtert transporten på i mars? Har dette påvirket deres totalopplevelse av bestillingen, og inntrykket av Tesla generelt?”

Her svarer hele 44 prosent at de mener Tesla burde ha satt strengere krav til transportør i anbud. 31 prosent svarer at de er skuffet over Tesla. Til sammenligning mener bare 20 prosent at media har drevet en heksejakt mot bilprodusenten.

Kilde: Facebook-siden Kilde: Facebook-siden "Vi som venter på vår nye Tesla"

Stort behov for seriøse transportører

- Denne tilbakemeldingen burde Tesla ta svært alvorlig. Samtidig bør også andre bedrifter som kjøper transport ta lærdom av denne hendelsen, sier NLF-direktøren.

- Billigtransport gir kanskje god avkastning på kort sikt, men konsekvensene kan bli svært store i det lengre løp. Alt tyder på at det vil bli økt gjennomsiktighet ved bestilling av transport i tiden som kommer. Samtidig ser vi at kundene er mer opptatt av seriøs transport enn mange bedrifter er klar over.

NLF-direktør Geir A. Mo håper andre bedrifter lærer av Teslas feil, og etterspør dokumentert kvalitet fra sine transportleverandører. Foto: Stein Inge Stølen NLF-direktør Geir A. Mo håper andre bedrifter lærer av Teslas feil, og etterspør dokumentert kvalitet fra sine transportleverandører. Foto: Stein Inge Stølen

Ber transportkjøpere velge Fair Transport

I 2017 lanserte NLF merkevaren Fair Transport i Norge, og er i disse dager godt i gang med kursing og sertifisering av et stort antall norske transportbedrifter. Målet er å kunne tilby trygg transport fra ansvarlige transportører over hele landet.

- Vi satser hardt på dette arbeidet. Akkurat nå utvider vi staben vår for å få inn kompetente og erfarne mennesker som kan jobbe ene og alene med å utvikle Fair Transport-programmet videre. Vi håper at Tesla og andre storkjøpere av transport etterspør denne merkevaren, eller i det minste de samme kriteriene, når de velger transportører i fremtiden, avslutter Mo.

Les også: Tesla: - Vi ønsker å transportere bilene våre så miljøvennlig som mulig