Det var nyhetsbyrået Reuters som først meldte om saken.

Teslas lastebil med det enkle navnet "Semi", skal være vesentlig lik Nikolas lastebil "One", heter det i søksmålet.

Bedøm selv under:

Tesla Semi ble offentliggjort i november 2017. Foto: Tesla Tesla Semi ble offentliggjort i november 2017. Foto: Tesla

Nikola One har vært kjent for offentligheten siden desember 2016. Foto: Skjermdump, Youtube Nikola One har vært kjent for offentligheten siden desember 2016. Foto: Skjermdump, Youtube

Gjelder både detaljer og helheten

Det er spesifikt snakk om seks patenter som Nikola skal ha fått innvilget mellom februar og april i år, som omfatter den kurvede frontruten, dørløsningen midt på siden av førerhytta, utformingen av selve skallet, støtfangerne og det helhetlige designet på lastebilen.

Flere NLF-medlemmer, deriblant Rolf Olav Tenden i Tenden Transport, har allerede bestilt Nikola One. Her snakker Tenden med grunnlegger Trevor Milton da han besøkte NLF i fjor. Foto: Jan Harry Svendsen Flere NLF-medlemmer, deriblant Rolf Olav Tenden i Tenden Transport, har allerede bestilt Nikola One. Her snakker Tenden med grunnlegger Trevor Milton da han besøkte NLF i fjor. Foto: Jan Harry Svendsen

"Problemer hos Tesla kan skade Nikolas merkevare"

Nikola mener de kan tape så mye som 2 milliarder dollar, omtrent 16 milliarder kroner, på det påståtte plagiatet. Dette er heller ikke første gangen de har gått i strupen på Tesla; allerede før avdukingen av Tesla Semi i november i fjor sendte Nikola signaler om at de mente designet var stjålet fra deres lastebil.

"Teslas design forårsaker forvirring blant kunder og enkelte har blitt ledet over fra Nikola til Tesla", står det å lese i søksmålet. Nikola mener dette ikke bare er et problem med tanke på kundene de mister, men også fordi eventuelle problemer Tesla vil oppleve med sin Semi også kan skade Nikolas merkevare.

Les også: Nikola vurderer fabrikk i Norge