Det første man legger merke til når øynene faller på 2019-Actrosen er mangelen på sidespeil. Men utover dette (og nye LED-kjørelys) er det lite som vitner om evolusjonen som har funnet sted.

Mange sperret opp øynene da Mercedes viste sin konseptlastebil Future Truck 2025 på IAA i Hannover i 2014. Som navnet tilsa var det ingen som forventet at et slikt kjøretøy skulle kunne tas i bruk før om minst ti år. Likevel er det mange av konseptbilens innovasjoner som har funnet veien til den nye Actrosen.

Det er ikke mye som skiller den nye Actrosen fra forgjengeren, men her er det mye spennende på gang. Foto: Mercedes-Benz Det er ikke mye som skiller den nye Actrosen fra forgjengeren, men her er det mye spennende på gang. Foto: Mercedes-Benz

Active Drive Assist (ADA)

Mens Future Truck 2025 presenterte muligheten for fullstendig selvkjørende lastebiler har Mercedes gitt det nye flaggskipet en viss andel av samme teknologi til rådighet. Bilen gasser, bremser og svinger selv, men du må fortsatt holde hendene på rattet (dette er lovpålagt). Sensorer i rattet deaktiverer systemet hvis den ikke detekterer hendene. Ved hjelp av den avanserte cruisekontrollen «Predictive Powertrain Control» (forkortet: PPC) kan denne autonomiteten kombineres med en høy grad av intelligent planlegging for å ivareta trafikkflyten. Krevende svinger og terreng kan likevel by på utfordringer, så for norske forhold vil nok mange måtte ty til god, gammeldags manuell kjøring.

En rekke førerassistentsystemer hjelper sjåføren gjennom arbeidsdagen. Oppdatert Brake Assist, Proximity Control Assist og Active Drive Assist er bare noen av disse. Foto: Mercedes-Benz En rekke førerassistentsystemer hjelper sjåføren gjennom arbeidsdagen. Oppdatert Brake Assist, Proximity Control Assist og Active Drive Assist er bare noen av disse. Foto: Mercedes-Benz

MirrorCam standard på alle utgaver

Som første leverandør i verden eliminerer Mercedes de vanligste utvendige speilene fullstendig på nye Actros. To Shrek-aktige ører stikker i stedet ut over dørene, disse huser kameraer og sensorer som gir sjåføren langt bedre oversikt enn konvensjonelle speil. Kameraet skal være resistent mot møkk og kan varmes opp ved tåke.

Du kan lage dine helt egne innstillinger for hvordan displayet skal se ut. Valgene lagres på sjåførkortet. Foto: Mercedes-Benz Du kan lage dine helt egne innstillinger for hvordan displayet skal se ut. Valgene lagres på sjåførkortet. Foto: Mercedes-Benz

Digitale display erstatter analoge klokker

Dette kommer ikke akkurat som en overraskelse når en ser utviklingen i bilverdenen forøvrig, men nå har altså de digitale pad-aktige skjermene inntatt lastebilen. Actros leveres med to skjermer og touchpaneler med 10- eller 12-tommers størrelse, alt etter ønske. Dine favorittinnstillinger lagres på sjåførkortet. Stikk det inn og du har din «egen» lastebil på null komma niks.

Se Mercedes' egen introduksjonsfilm under!