Innen vegtransport er det noen helt tydelige faktorer som spiller inn for å skape en optimal sjåfør. En må ha en defensiv og samtidig effektiv kjørestil, være lett på gasspedalen og ha god planleggingsevne. Disse kriteriene har stort sett vært like gjennom flere generasjoner.

Samtidig har lastebilteknologien utviklet seg i rekordfart. Kløtsjpedalen har forsvunnet og adaptiv cruisekontroll har kommet til. Kjørestilen kartlegges ikke lenger med magefølelsen, men med harde fakta fra avanserte flåtestyringsprogrammer.

Morten Utengen forklarer grunnideen bak konkurransen for deltakerne. Han er en av initiativtakerne og representerer den mellomste generasjonen under kjøringen. Foto: Stein Inge Stølen Morten Utengen forklarer grunnideen bak konkurransen for deltakerne. Han er en av initiativtakerne og representerer den mellomste generasjonen under kjøringen. Foto: Stein Inge Stølen

«Best in Class and Age»

Denne rivende utviklingen byr både på utfordringer og muligheter. Erfarne sjåfører med flere tiår bak rattet må kontinuerlig videreutdannes for å tilpasse seg den ferskeste teknologien. Samtidig kommer nye generasjoner sjåfører som har en helt annen innstilling til moderne maskineri. Dermed vipper vektskåla, og det er betimelig å spørre: Hva gir de største fordelene - årelang erfaring, eller fersk utdanning?

Opplæringskontoret for Logistikk og Transport i Buskerud ville få svar på spørsmålet en gang for alle, og arrangerte derfor en ferdighetskonkurranse på tvers av generasjonene som de kalte «Best in Class and Age». Tanken var enkel: Man inviterer en nyutdannet yrkessjåfør til en konkurranse i optimal kjøring, hvor en går til kamp mot henholdsvis en «middelaldrende» sjåfør og en ekte lastebilveteran.

Her er vinnerne av lærlingekonkurransen, hvor Ruben havnet på topp og fikk æren av å representere de ferske sjåførene i generasjonskampen. Fra venstre: Tiril Thengs, Ruben Gullerud og Håkon Utengen. Foto: Stein Inge Stølen Her er vinnerne av lærlingekonkurransen, hvor Ruben havnet på topp og fikk æren av å representere de ferske sjåførene i generasjonskampen. Fra venstre: Tiril Thengs, Ruben Gullerud og Håkon Utengen. Foto: Stein Inge Stølen

Best av de beste

Men før konkurransen kunne finne sted, måtte man grave frem den beste representanten for de nyutdannede yrkessjåførene. Dette ble gjort gjennom en egen konkurranse blant elevene på yrkessjåførlinja på Hønefoss VGS, hvor finalistene ble Tiril Thengs, Håkon Utengen og Ruben Gullerud. Sistnevnte gikk av med seieren og fikk derfor oppdraget med å representere ungdommen i generasjonskampen.

Det er en spent Ruben Gullerud som møter opp på Bertel O. Steen på Hensmoen utenfor Hønefoss, hvor konkurransen skal finne sted. Der møter han representantene for de to eldre generasjonene, Morten Utengen og Knut Bakken. Det er ingen hvemsomhelst han skal prøve seg mot: Morten har vært yrkessjåfør hele sitt voksne liv, og har i tillegg vært instruktør i økonomikjøring i flere år. Knut har på sin side godt over tredve års erfaring bak rattet. Han har vært borti det meste langs vegen i sin tid i yrket og stiller dermed godt rustet.

Dette er konkurrentene:

Ukjent kjøretøy for alle

Sjåførene skal dømmes etter tre kriterier: Kjørestil, fart og forbruk. En skal kjøre pent og holde fartsgrensene, samtidig som en skal holde høyest mulig gjennomsnittshastighet. På toppen av dette skal man også bruke minimalt med drivstoff.

For å sikre mest mulig nøytrale forhold har man skaffet til veie et kjøretøy som er totalt ukjent for alle tre sjåførene: En 2019 Mercedes-Benz Arocs tippbil med tandem utlånt fra Isachsen Anlegg, utstyrt med en såkalt Turbo Retarder Clutch (TRC). Det skal kjøres med fullastet henger slik at total vogntogvekt er 50 tonn. Med 626 hk til disposisjon vil det ikke være noe problem å holde hastigheten oppe, men så var det dette med forbruket da...

2019 Mercedes-Benz Arocs. Foto: Stein Inge Stølen 2019 Mercedes-Benz Arocs. Foto: Stein Inge Stølen

Krevende løype

Alle skal kjøre med samme sensor ombord, og mannen som har tatt på seg denne jobben er Hans Olav Karlsen, hovedtillitsvalgt ved Isachsen Anlegg. Ruten som er valgt går fra Bertel O. Steen på Hønefoss til Vikersund og tilbake, totalt 71,6 kilometer langs E16 og Rv. 35. Her skal sjåførene få bryne seg på kupert landskap, landeveg og tettbebygd strøk med både 40-, 50-, 60-, 70- og 80-soner.

Det tillates maksimalt 5 km/t overfart inn i nye hastighetssoner, men langs landevegen skal man følge fartsgrensene slavisk. Sensor gir verbal beskjed når han registrerer overfart underveis, og noterer dette i sin totalbedømmelse.

Alle smiler fortsatt... men nå skal de ut og kjøre! Hva blir resultatet? Foto: Stein Inge Stølen Alle smiler fortsatt... men nå skal de ut og kjøre! Hva blir resultatet? Foto: Stein Inge Stølen

Lett å få for høy fart

Etter en kort loddtrekningsseanse blir det klart at Morten Utengen skal først ut i løypa. Morten er også en av initiativtakerne bak konkurransen. Kanskje ikke så rart, siden han er brennende opptatt av både rekruttering og økonomikjøring. Men hva tenker han egentlig om sine egne sjanser her?

– Jeg gruer meg mest for ungdommen, egentlig! Knut tror jeg at jeg skal klare å ta... Jeg har tjuvtrent litt på løypa, og synes det er utrolig krevende å få en god flyt på strekningen. En av de vanskeligste tingene er rett og slett å ikke få for høy fart ut fra bakker og inn i 60-soner. Men jeg gleder meg til å prøve! 

En drøy time senere er Mercedesen tilbake på startplassen og Morten hopper ut.

– Dette var ikke lett! Jeg håper jeg gjorde det bra, men vi får se hva sensor sier. Jeg vet at jeg kjørte litt for fort et par steder.

Dette bekrefter sensor Karlsen.

– Det var noen fartsoverskridelser, men totalt sett gikk dette bra. De skal få noe å måle seg mot her!

Konkurranseløypa er lang og variert, med både landeveg og tettbebyggelse. Foto: Stein Inge Stølen Konkurranseløypa er lang og variert, med både landeveg og tettbebyggelse. Foto: Stein Inge Stølen

Sabotert av traktor

Nestemann ut er lastebilveteran Knut Bakken.

– Dette er veldig spennende. Gamle sjåfører som meg legger jo til seg både vaner og uvaner. Spørsmålet er hvor mange uvaner jeg har. Jeg tror jo ikke at jeg har noen, men de finnes nok.

Han tror erfaringen likevel kan gi noen fordeler.

– Jeg kjører ikke med cruisekontroll og mener det er en fordel. Jeg tror selv at jeg har en jevn og fin kjørestil, så får vi se om det stemmer eller ikke. 

71,6 kilometer senere er det ikke en helt fornøyd veteran som klatrer ut av førerhuset.

– Jeg havnet bak en traktor! Det var ikke akkurat en fordel. Etter det følte jeg at jeg mistet litt flyten.

Ruben håndterer lastebilen trygt gjennom T-krysset. Men like bak kommer en brannbil... hvordan vil det slå ut på resultatet? Foto: Stein Inge Stølen Ruben håndterer lastebilen trygt gjennom T-krysset. Men like bak kommer en brannbil... hvordan vil det slå ut på resultatet? Foto: Stein Inge Stølen

Får brannbil i ryggen

Til slutt setter yngstemann seg bak rattet og fyrer opp. Det er en ydmyk lærling som straks legger i veg.

– Jeg vet ikke helt hvordan dette vil gå, men det hadde jo vært moro å slå i hvert fall en av de, da. Mye av kjøreopplæringen sitter jo friskt i minne, og det har vært mye fokus på økonomisk kjøring. Vi får bare se hva som skjer, forteller Ruben.

Lastebil.no legger seg på hjul med følgebil for å dokumentere turen til Vikersund. Lenge ser det ut til å foregå uten dramatikk. Men så, like etter at Ruben har snudd lastebilen og lagt ut på returen mot Hønefoss, kommer det et noen blålys bakfra. En brannbil er i full utrykning, og lærlingen må bremse ned og vike. En slik enkelthendelse kan være nok til å vippe forbruket over konkurrentenes nivå, og ikke minst ødelegge gjennomsnittshastigheten på kjøringen. Men kan han fortsatt ha en sjanse?

Det ble litt mer action i løypa enn Ruben strengt tatt hadde behov for. Foto: Stein Inge Stølen Det ble litt mer action i løypa enn Ruben strengt tatt hadde behov for. Foto: Stein Inge Stølen

Uheldig tredjeplass

Vel tilbake på Hensmoen stiller de tre sjåførene seg opp for å få dommen. Det blir gjort nøye utregninger for å komme frem til en fullstendig poengverdi, som består av en kombinasjon av FleetBoard-score, snitthastighet og drivstoff-forbruk, samt fratrekk ved eventuelle hastighetsoverskridelser og farlige situasjoner. Til slutt sitter dommerne med fasiten på hvem som er den mest optimale sjåføren.

Tredjeplassen går ikke overraskende til veteranen Knut, som fikk sin kjøring sabotert av en traktor og derfor noterte laveste snitthastighet (56 km/t) og høyeste drivstoff-forbruk (5,77 liter per mil). Samtidig greide han å dra på seg hele fire fartsoverskridelser i forsøket på å hente igjen det tapte.

Alle deltakerne er ferdigkjørt og sekretariatet regner og skriver så blekket spruter. Sensor Hans Olav Karlsen og NLFs regionsjef Roy N. Wetterstad dobbeltsjekker alle detaljer før vinneren kåres. Foto: Stein Inge Stølen Alle deltakerne er ferdigkjørt og sekretariatet regner og skriver så blekket spruter. Sensor Hans Olav Karlsen og NLFs regionsjef Roy N. Wetterstad dobbeltsjekker alle detaljer før vinneren kåres. Foto: Stein Inge Stølen

Kjørte penest og raskest

NLFs regionsjef Roy N. Wetterstad får det gjeve oppdraget med å utrope vinneren. Blir det økonomikjøringsspesialist Morten, eller nyutdannede Ruben? Lufta er ladet. Begge to hadde identisk snitthastighet på 58 km/t. Men vinneren hadde lavest forbruk og kun én hastighetsoverskridelse, mot nestemanns to. Wetterstad tar et steg nærmere sjåførene, og i ekte bokserstil løfter regionsjefen vinnerens hånd i lufta.

Ruben Gullerud (22) fra Vikersund går av med seieren etter å ha kjørt penest og mest økonomisk, samtidig som snitthastigheten var like høy som nestemann. Foto: Stein Inge Stølen Ruben Gullerud (22) fra Vikersund går av med seieren etter å ha kjørt penest og mest økonomisk, samtidig som snitthastigheten var like høy som nestemann. Foto: Stein Inge Stølen

– Og vinneren er... Ruben!

Det er en noe fjetret lærling som plutselig høster applaus fra alle rundt seg.

– Det var jo moro det, da, kommer det tørt fra 22-åringen. Men det beskjedne smilet klarer ikke å skjule stoltheten som bobler i kroppen.

Ruben Gullerud fra Tyristrand kjørte både penere og mer økonomisk enn sine eldre og mer erfarne konkurrenter, og er utvilsomt dagens mest optimale sjåfør.

Men har vi egentlig fått et svar på spørsmålet: Er det årelang erfaring eller fersk utdanning som teller tyngst? Vel, her ville en traktor det annerledes i dag.

– Jeg synger på en reprise her, altså, skyter Knut inn fra sidelinjen.

Samme sted til neste år?

Se video fra konkurransen under!

Les også:  NLF-bedriftene i teten på «Topp 100»-lista - igjen!