– Det er mange som lurer på hva dette er for noe. Jeg får mye oppmerksomhet langs vegen, sier Morten Carho Martinsen.

Den oppsiktsvekkende semivarebilen har vært i drift for Gjøvik-bedriften Skoglund Transport i en knapp måned. På den tiden har Martinsen rukket å kjøre åtte tusen kilometer i fast rute mellom Gjøvik og Oslo, en strekning hvor bompengebesparelsen ved å kjøre varebil fremfor lastebil alene utgjør flere tusen kroner i måneden.

Sjåfør Morten Carho Martinsen stortrives bak rattet på den splitter nye Sprinter-semien. Foto: Stein Inge Stølen Sjåfør Morten Carho Martinsen stortrives bak rattet på den splitter nye Sprinter-semien. Foto: Stein Inge Stølen

Rigget for langturer med døgnhvile

Med en maksimal vogntogvekt på 7 tonn og nyttelast på 2380 kilo gir denne kombinasjonen klare fordeler sammenlignet med tilsvarende lastebiler klasse C1, uten å være avhengig av at sjåføren har sertifikat for lett lastebil.

– For å kjøre semivarebil av denne typen trenger du bare BE-sertifikat, og så sjåførkort da, siden vi er underlagt kjøre- og hviletid, forteller Martinsen.

Bilen er utstyrt for å kunne ta de fleste oppdrag over hele Norge. Hvis en skal kjøre lengre turer, har sjåføren mulighet til å ta døgnhvilen på senga bak setene.

Med seng bak setene er Skoglund Transport klar for langturer hvis behovet melder seg. Foto: Stein Inge Stølen Med seng bak setene er Skoglund Transport klar for langturer hvis behovet melder seg. Foto: Stein Inge Stølen

6,3 meters lasterom

Skapløsningen på hengeren er også svært praktisk. Her er det både bakløfter og sideåpning for maksimal fleksibilitet og lasterommet måler hele 6,3 meter i lengden.

Bilen ble solgt av Helge Herva hos Bertel O. Steen. Han tror flere vil kunne regne hjem en slik bil hvis de ser på totalbildet.

– Det har vært veldig mye positive tilbakemeldinger på denne løsningen. Det har tatt tid å få alt godkjent, men sluttproduktet ble akkurat slik vi håpte på, både kjøremessig og alt annet. Vi har allerede solgt en håndfull og jobber nå med å få utlevert flere biler til kundene.

Sprinter-semien går nå i fast rute mellom Gjøvik og Oslo. Foto: Stein Inge Stølen Sprinter-semien går nå i fast rute mellom Gjøvik og Oslo. Foto: Stein Inge Stølen

Vil selge komplette sett

Han oppgir at en tilsvarende C1-lastebil, da gjerne en 5,5-tonns Sprinter, ikke har samme nyttelast og gir ikke den samme lengden på skapet.

– På sikt er planen å selge komplette sett, slik at kunden kan få en totalpakke ferdig levert, avslutter Herva.

Se flere bilder under!

Førermiljøet er det ingenting å si på. Foto: Stein Inge Stølen Førermiljøet er det ingenting å si på. Foto: Stein Inge Stølen

Med 6,3 meters lasterom og både bakløfter og sideåpning kan man laste både langt og tungt fra flere kanter. Foto: Stein Inge Stølen Med 6,3 meters lasterom og både bakløfter og sideåpning kan man laste både langt og tungt fra flere kanter. Foto: Stein Inge Stølen

Fartskriver er på plass, slik det skal være på alle kjøretøykombinasjoner i godstransport med totalvekt over 3,5 tonn. Foto: Stein Inge Stølen Fartskriver er på plass, slik det skal være på alle kjøretøykombinasjoner i godstransport med totalvekt over 3,5 tonn. Foto: Stein Inge Stølen

Det blir spennende å høre hvilke erfaringer Skoglund Transport gjør seg med denne bilen på vinterføre. Det er slett ikke sikkert at det er så ille, gitt at man laster riktig over bakakselen. Foto: Stein Inge Stølen Det blir spennende å høre hvilke erfaringer Skoglund Transport gjør seg med denne bilen på vinterføre. Det er slett ikke sikkert at det er så ille, gitt at man laster riktig over bakakselen. Foto: Stein Inge Stølen

Les også:  – Vanlige bilister trenger bedre kunnskap om lastebiler