– Alle firmabilene våre skal være elbiler, forteller daglig leder i BAMA Logistikk, Runar Bakken, og peker bort til sin egen elektriske firmabil.

Miljøsatsingen til BAMA Logistikk er godt synlig på terminalen på Alnabru i Oslo. Samtlige biler og traller er tydelig profilert med miljøfyrtårn-logo, «vi tar grønt ansvar» og Fair Transport-dekor.

– Vi bestreber å være miljøvennlige i alle ledd. Dette gjør vi blant annet ved å følge opp sjåførene våre på kjørestil. Alle hos BAMA Logistikk skal spare drivstoff der de kan, forklarer Bakken.

Selskapet setter miljøet i førersetet. Ikke en gang deres tre biler til fellesbruk slipper unna. Disse er elektriske BMW i3, som i likhet med lastebilene har fått tydelig miljødekor. For Bakken er denne tankegangen en selvfølge.

– Det handler ikke lenger om at man kan velge å tenke miljø i transportnæringen. Nå er det slik at hvis man ikke har søkelys på miljø, så er man i feil bransje, påpeker Bakken.

Nylig fikk BAMA Logistikk levert 20 nye Volvo FH 500-biler. Samtlige biler hos BAMA Logistikk har vært Euro VI-biler siden 2016. I 2019 satte BAMA Logistikk i drift to biler som går på fornybar energi. Én på flytende biogass, og én på etanol. Foto: Jamieson Pothecary Nylig fikk BAMA Logistikk levert 20 nye Volvo FH 500-biler. Samtlige biler hos BAMA Logistikk har vært Euro VI-biler siden 2016. I 2019 satte BAMA Logistikk i drift to biler som går på fornybar energi. Én på flytende biogass, og én på etanol. Foto: Jamieson Pothecary

Fremoverlent

– Alle bilene våre har vært Euro VI-biler siden 2016, og i 2019 satte vi i drift to biler som går på fornybar energi. Én på flytende biogass, og én på etanol, forteller Bakken.

I transportnæringen er det godt kjent at slike biler er dyrere både i innkjøp og drift. For Bakken handler det om mer enn økonomi.

– For oss som er en stor aktør i bransjen er det viktig å vise at vi er fremoverlent med tanke på miljø. Ved å teste nye drivstofflinjer er vi med på å forme fremtidens transportnæring, samtidig som vi erfarer hvordan bilene fungerer i praksis, forklarer Bakken.

Å velge miljø kan by på mange utfordringer, og det er tydelig at Norge er i en tidlig fase når det gjelder fornybar energi for tungtransport.

– Det er fortsatt få biogass- og etanolbiler på veien, og da er det naturligvis også få fyllestasjoner. Dette begrenser kjøreområdet en del, men vi har fått testet bilene, og spesielt biogassbilen fungerer utmerket, forteller Bakken fornøyd.

– Ved å profilere sertifiseringen håper vi å inspirere andre til å gjøre det samme. Vi ønsker at transportkjøperne skal legge merke til at vi drar lasset sammen, og velge selskaper som driver på en ordentlig måte, sier Bakken. Foto: Jamieson Pothecary – Ved å profilere sertifiseringen håper vi å inspirere andre til å gjøre det samme. Vi ønsker at transportkjøperne skal legge merke til at vi drar lasset sammen, og velge selskaper som driver på en ordentlig måte, sier Bakken. Foto: Jamieson Pothecary

Fair Transport

I tillegg til miljø, er BAMA Logistikk opptatt av å være en transportbedrift som leverer trafikksikker, bærekraftig og ansvarlig transport, med både sikkerhet og gode arbeidsvilkår for de ansatte. For bakken var Fair Transport-sertifisering en selvfølge, og bedriften oppnådde statusen for omtrent et år siden.

– Det har alltid vært viktig for oss å ta ansvar og være en seriøs transportør, og med Fair Transport-sertifisering har vi fått dette dokumentert med det kvalitetsstempelet som Fair Transport gir, sier Bakken.

Videre forklarer Bakken at Fair Transport styrker trygghet og arbeidsstolthet. Nylig fikk BAMA Logistikk 20 nye Volvo-biler. Samtlige er selvsagt profilert med Fair Transport-dekor.

– Ved å profilere sertifiseringen håper vi å inspirere andre til å gjøre det samme. Vi ønsker at transportkjøperne skal legge merke til at vi drar lasset sammen, og velge selskaper som driver på en ordentlig måte, oppfordrer Bakken. 

Atferdsendring

For Bakken går miljøsatsingen helt klart i den riktige retningen. Gjennomsnittlig dieselforbruk på flåten til BAMA Logistikk har i løpet av de siste fem årene gått ned nesten én liter per mil i snitt.

– Vi har fokusert på å kjøpe riktige biler med tanke på bruksområdet. Å velge nostalgi over økonomi ved å ha det største motoralternativet når man ikke trenger det, er pengesløsing, og uheldig for miljøet. Alle bilene våre er justert av leverandør for optimal tilpasning til kjørerute og strekning, og dekkene vi bruker er lavfriksjonsdekk, opplyser Bakken.

I tillegg til å tenke smart ved valg av bil, motortype og dekk, roser Bakken sine ansatte for å være tilpasningsdyktige og for å tenke miljø.

– Alle våre sjåfører får opplæring i «grønn kjøring». Bilene har en lavere maksfart enn normalt (84 km/t), og vi motiverer sjåførene til å unngå harde oppbremsinger og å holde jevnt lavt turtall. Vi merker at fokuset har endret seg blant sjåførene. Før var det snakk om motoreffekt og hvor fort man kjørte fra A til B. Nå er det lavest mulig forbruk som gjelder, forteller Bakken fornøyd.

Alle sjåførene hos BAMA Logistikk får opplæring i «grønn kjøring». Sjåførene har tatt utfordringen på strake arm og bidrar gjerne til den grønne satsningen. Foto: Jamieson Pothecary Alle sjåførene hos BAMA Logistikk får opplæring i «grønn kjøring». Sjåførene har tatt utfordringen på strake arm og bidrar gjerne til den grønne satsningen. Foto: Jamieson Pothecary

Smart logistikk

En tom bil på veien er verken gunstig for bedriftens økonomi, eller miljøet. BAMA Logistikk har jobbet hardt for å unngå tomme biler på returen.

– Vi jakter strategiske kunder for å øke fyllingsgraden. For eksempel frakter vi frukt og grønt til Vestlandet, og tar med oss fisk på retur, opplyser Bakken.

Daglig kjøres det et stort volum på godstog fra Alnabru. Bedriften nyter godt av et vellykket samarbeid med togoperatørene.

– Vi jobber for å øke andelen gods som blir fraktet på tog. Det er positivt for både miljø og trafikksikkerhet å redusere antall biler på veien. Vi kjører allerede vårt eget tog til jul, i pinsen og påsken når kundene har stort volum. På sikt har vi lyst på vårt eget miljøtog, sier Bakken.

Venter med el-lastebil

– Som en større aktør innen transport er vi ofte først ute med det som kommer av nytt innen bransjen. Vi har ganske hyppig utskifting av biler, og bytter ut etter cirka tre år eller rundt 450 000 kilometer. Da kan vi være tidlig ute med å teste ut ny teknologi, forklarer Bakken.

Målet til BAMA Logistikk er å ha en flåte som hovedsakelig går på fornybar energi innen 2030. Men om det blir elektriske lastebiler er for tidlig å si.

– Selvsagt skal vi være med og teste. Vi kommer til å prøve el-lastebiler med én gang det kommer noe fornuftig som passer vårt bruk, avslutter den daglige lederen.

Les også: Strengere vinterkrav for tunge kjøretøy