Trafikksikkerhet, miljø og gode arbeidsforhold sto i fokus da det som ble beskrevet av mange som «et prakteksemplar av et anlegg», ble åpnet i forrige uke.
– Da jeg begynte som samferdselsminister, sa jeg at det er to ting som er viktig for meg. Det er trafikksikkerhet og miljø. Her er et anlegg som oppfyller begge deler. At vi får flere døgnhvileplasser, det er den beste trafikksikkerhet vi kan få, åpnet Hareide fra talerstolen.
Det var fullt hus ved åpningsseremonien da samferdselsminister Knut Arild Hareide ankom det nye vegserviceanlegget til Circle K i Bamble. Og statsråden hadde valgt helt riktig kjøretøytype for å komme seg dit, en lastebil. Turen gjorde inntrykk på Hareide.
– Det var er en fantastisk opplevelse. Jeg husker det som gutt, da satt man rett på motorkassen. Det sier noe om den utviklingen som har skjedd med sikkerhet, sa Hareide til NLF med et smil.
Fokus på arbeidsforhold og sikkerhet
– Med åpningen av Circle K E18 Bamble, har vi bygget et komplett, moderne og trafikksikkert veganlegg. Uthvilte sjåfører er viktig for trafikksikkerheten, og dette anlegget bidrar til å gi tryggere veier, sa Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Til glede for NLF, var trafikksikkerhet og fokus på arbeidsmiljøet for yrkessjåfører et gjennomgående tema for mange fra talerstolen.
– En slik stasjon betyr veldig mye for transportnæringen. Å sikre denne type gode og profesjonelle døgnhvileplasser gjør noe med attraktiviteten til yrket. Det handler selvfølgelig også om trafikksikkerheten, sa Hareide.
Et behov for å hvile på langtur er noe Hareide har personlig erfaring med.
– Dette er strekningen mot mine svigerforeldre, og jeg skal være så ærlig å si at når jeg kjører bil med tre unger på denne vegen her, så trenger jeg hvile selv, fortalte Hareide smilende.
Til NLF forsikret Hareide at gode arbeidsvilkår for sjåfører med vegen som arbeidsplass vil være et satsingsområde fremover. For NLF betyr dette et skritt i riktig retning. Under talen gjentok administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, hvor viktig et slikt vegserviceanlegg er for transportnæringen i Norge.
– I våre 3000 bedrifter er det 25 000 sjåfører. For at de skal kunne gjøre jobben sin og levere varer som holder landet vårt i gang, trenger de et sted å gå på do, et sted å få seg mat, og et sted å sove. Dette anlegget er et prakteksemplar på alle områder, talte Mo.
Mo benyttet anledningen til å takke statsråden for at han tok turen til Bamble for å gi oppmerksomhet til de som har vegen som arbeidsplass.
– Det har de (sjåfører, red.anm.) ikke fått så mye av. At statsråden er her i dag er med på å gi et ekstra løft, det er vi takknemlige for, uttrykte Mo.
Roste sjåførene
– Det har vært helt spesielle tider, og en av de tingene som nettopp har fungert utrolig godt, det er godstrafikken, at vi har fått varene vi trengte, sant å si samtlige varer har kommet frem, selv om vi stengte samfunnet ned, sa Hareide imponert.
Videre rettet Hareide en helt spesiell takk til alle sjåfører for innsatsen gjennom en krevende tid. Samarbeidet mellom Circle K og NLF har heller ikke gått under radaren til statsråden.
– Dette et godt eksempel på satsing på trafikksikkerhet og miljø. Circle K har tilrettelagt slik at man skiller tungtransporten og privatbilistene. Jeg tror det at NLF har vært med som rådgivere i utviklingen av anlegget er bra, og det synes jeg det bør være mer av fremover, oppfordret Hareide.
For NLF handler det langvarige samarbeidet mellom NLF og Circle K om mye mer enn å kjøpe diesel.
– Det handler om at vi har oppfordret dem til å satse akkurat som det vi ser resultatet av her i dag. Circle K har fokusert i mange år på tungtransport, for å legge til rette for at lastebiler, og de som har vegen som arbeidsplass, skal ha gode arbeidsforhold. Det fortjener Circle K honnør for, og en stor takk, sa Mo fornøyd.
Vil teste lastebil
Etter snorklipping og omvisning, fant Hareide og Mo fort tonen. Opplevelsen fra lastebilturen til Bamble ble raskt et samtaletema.
– Nå sitter man så høyt og godt, det er ingen biltur som er bedre enn i en lastebil, kommenterte Hareide.
– Ja, du har mye oversikt, men også mange blindsoner. Men har du noen gang kjørt selv? spør Mo.
– Nei, svarte Hareide.
Så overrasket NLF-direktøren statsråden med en helt spesiell utfordring. Nemlig en invitasjon til å være med en dag for å kjøre lastebil.
– Det hadde vært en flott opplevelse. Men da må du vise meg noen av de utfordringene, for vi har nok av dem. Jeg er klar for det, avsluttet Hareide med glede.
Vi gleder oss til å vise samferdselsministeren yrkessjåførenes daglige utfordringer etter sommeren!