Håkensbakken Transport AS holder til på Skreia i Oppland og er samarbeidspartner med Moelven Limtre. Det innebærer transport av bedriftens produkter over hele landet. Det å kjøre limtre for den store bedriften i Ringsaker gir stor variasjon i oppdragene. Det kan være langtransport, lokaltransport og spesialtransport av større konstruksjoner.

– Hovedtyngden på det vi frakter er limtre, men det blir også transportert betong og stål på den andre bilen. Denne bilen går kun for Moelven, sier Håkensbakken og retter et stolt blikk mot en blå Scania R580 med en uttrekkbar henger, som kan forlenges til 28 meter. 

Som transportør for Moelven Limtre hender det at Frode Håkensbakken frakter langlast. Da får han bruk for den uttrekkbare hengeren på bilen, som kan forlenges til 28 meter. Foto: Henrik Hornnæss Som transportør for Moelven Limtre hender det at Frode Håkensbakken frakter langlast. Da får han bruk for den uttrekkbare hengeren på bilen, som kan forlenges til 28 meter. Foto: Henrik Hornnæss

Meldte seg som pilotbedrift

For Håkensbakken er trafikksikkerhet og spesielt lastsikring en viktig del av hverdagen som transportør for Moelven Limtre. De lange dragerne må sikres på en god og trygg måte. Derfor er det viktig for totningen å vise næringen at han leverer kvalitet. Av den grunn meldte Håkensbakken Transport AS seg frivillig til å delta som pilotbedrift i Fair Transport-programmet, og ble derfor en av de aller første som gjennomførte sertifiseringen.

– Her kan en dokumentere at det drives på en seriøs måte og vise at en er en ansvarsfull transportør, sier bedriftslederen.

Bidrar til millionomsetning

Lastebileieren hadde om lag ti års erfaring som sjåfør før han bestemte seg for å starte eget firma, noe han gjorde i 2014. I dag har han to biler og har fått med seg sin far på laget.

– Det var veldig spennende, og litt tøft, å starte bedrift. Det var en del nytt å sette seg inn i som lastebileier og en bratt læringskurve. Da er verktøy som Fair Transport veldig bra. Det innehar gode retningslinjer som understreker hva en skal og må forholde seg til. Det er absolutt noe å anbefale, sier Håkensbakken.

Verktøyene har også hjulpet bedriften å sikre seg gode resultater. Regnskapstallene fra 2018 viser en omsetning på hele 3,6 millioner kroner.

 

Håkensbakken mener Fair Transport også kan være et godt hjelpemiddel for de som starter ny bedrift. Foto: Henrik Hornnæss Håkensbakken mener Fair Transport også kan være et godt hjelpemiddel for de som starter ny bedrift. Foto: Henrik Hornnæss

Senker risikoen for transportkjøperen

Siden Fair Transport ble offisielt lansert under Arendalsuka 2019 har en lang rekke av NLFs medlemsbedrifter jobbet med å registrere og dokumentere sitt arbeid innenfor trafikksikkerhet, miljø, klima og ansvar. De som tilfredsstiller kravene har muligheten til å oppnå Fair Transport-status. Nå er også transportkjøperverktøyet på www.fairtransport.no tilgjengelig. Det tror Håkensbakken er et riktig steg videre.

– Jeg har tro på at det kan være et godt verktøy for transportkjøperen for å finne transportører som driver på en seriøs måte, fremfor å kun fokusere på pris. Sertifiseringen viser også at bedriften har HMS-systemene i orden og følger alt til punkt og prikke. Det vil være en lav risiko for transportkjøperen ved å ta i bruk dette, mener han.

Les også: Nå går startskuddet for Fair Transport