Ford Transit-familien er den viktigste grunnen til at Ford for femte år på rad ble det mest solgte nyttekjøretøymerket i Europa i fjor, og det nest mest solgte i Norge. Nå lanserer Ford to nye ekstra robuste Trail og Active-varianter av sine Transit-modeller, utviklet for bruk under spesielt tøffe arbeidsforhold.

Nye Transit 2T Trail og Transit Custom Trail har et forbedret grep med «Quaife Grip Control» på de forhjulsdrevne Transit-variantene. Quaife er en mekanisk differensialbrems som automatisk overfører dreiemoment når det er dårlig grep til hjulet med best grep. Det gjør de nye Transit-bilene vil ha god fremkommelighet i de alle fleste utfordrende situasjoner.

I motsetning til firehjulstrekk, har systemet ingen innvirkning på verken drivstofforbruk eller CO2-utslipp.

RØFF DESIGN: Trail-variantene Transit 2T Trail og Transit Custom Trail er utstyrt med ekstra beskyttelse på støtfangeren foran og bak, samt på nedre del av sidepanelene. Foto: Ford RØFF DESIGN: Trail-variantene Transit 2T Trail og Transit Custom Trail er utstyrt med ekstra beskyttelse på støtfangeren foran og bak, samt på nedre del av sidepanelene. Foto: Ford

Robust design

Transit 2T Trail og Transit Custom Trail er utstyrt med ekstra beskyttelse på støtfangeren foran og bak, samt på nedre del av sidepanelene. I tillegg leveres den med beskyttelsesplater under støtfangeren foran.

Transit 2T Trail er også tilgjengelig med firehjulstrekk. Denne har to ekstra kjøremodus, glatt og søle/leire for å forbedre ytelsen og kjøreegenskapene under skiftende kjøreforhold. Firehjulstrekksystemet gir også mulighet til å låse kreftene 50/50 på for- og bakaksel.

– Vi vet at fremkommelighet og et sporty utseende er viktig for mange av våre kunder. Dette er biler som derfor vil passe svært bra for det norske markedet, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Begge Transit Trail-biler leveres med en 2-liters EcoBlue dieselmotor med enten 130 HK, 170 HK eller 185 HK. Transit Custom Trail er også tilgjengelig med en 2-liters EcoBlue hybridmotor med enten 130 HK eller 170 HK. Her lagrer et 48 volts batteri energi ved bremsing, som brukes til å forbedre drivstoffeffektiviteten.

Ford Transit Connect. Foto: Ford Ford Transit Connect. Foto: Ford

Fords mest solgte nyttekjøretøy i Norge det siste året, Ford Transit Connect, kommer også nå i en Active-versjon. Nye Transit Connect Active blir levert med Fords 1,5 liters EcoBlue dieselmotor med 120 HK. Den kan fås både med en 8-trinns automatgirkasse eller en 6-trinns manuell girkasse. Quaife Grip Control er tilgjengelig på modellene med manuell girkasse.

Prisen på Transit Custom Trail er fra 446 700 kroner, og 481 000 kroner for Transit 2T Trail.

«SMART»BILER: Nå innfører Ford internettilkobling som standardutstyr på de aller fleste av sine nyttekjøretøy. Dette øker produktiviteten og sørger for at kundene hele tiden har det siste av funksjonell teknologi. Foto: Ford «SMART»BILER: Nå innfører Ford internettilkobling som standardutstyr på de aller fleste av sine nyttekjøretøy. Dette øker produktiviteten og sørger for at kundene hele tiden har det siste av funksjonell teknologi. Foto: Ford

Internettilkobling som standardutstyr

FordPass Connect-modem blir nå montert som standard i syv nyttekjøretøymodeller fra Ford. Dette gir deg tilgang til følgende tjenester og funksjoner fra en app på din mobiltelefon:

FordPass Pro:  En app som er spesialutviklet for små virksomheter, som lar deg sette i stand, sjekke og kontrollere opptil fem Ford-kjøretøy fra en mobilskjerm. Her kan du også starte bilen (hvis du har automatgir), åpne og låse den, se kjøretøyets posisjon eller sjekke vedlikeholdsplan og status for bilen.

Guard Mode: Et nytt sikkerhetssystem som snart blir tilgjengelig i FordPass Pro-appen. Kjøretøyet sjekkes i realtid og eieren blir varslet når noen går inn i bilen, panseret blir åpnet eller motoren blir startet.

OTA-oppdateringer: Trådløs oppdatering av bilens applikasjoner og datasystemer.

SMART HYBRID: Nå kommer nye Ford Transit Custom ladbar hybrid med såkalt geofencing-teknologi som automatisk bytter om til utslippsfri elektrisk fremdrift når varebilen for eksempel kjører inn i storbyer med lavutslippssoner. Foto: Ford SMART HYBRID: Nå kommer nye Ford Transit Custom ladbar hybrid med såkalt geofencing-teknologi som automatisk bytter om til utslippsfri elektrisk fremdrift når varebilen for eksempel kjører inn i storbyer med lavutslippssoner. Foto: Ford

Automatisk el-modus

Nye Ford Transit Custom ladbar hybrid kommer nå med såkalt «geofencing-teknologi» som er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense vil den automatisk bytte til elektrisk drift.

– Med den nye geofencing-teknologien kan nye Transit ladbar hybrid få utnyttet drivlinjene i bilen optimalt. Du bruker bensinmotoren som rekkeviddeforlenger når du trenger det, og går automatisk på ren elektrisitet når lokale utslippskrav tilsier det, forteller Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Kjørelengden og tiden den tilbringer i lavutslippssonen blir lagret som kryptert data, og kan deles med lokale myndigheter for å vise at bilen ble kjørt på ren elektrisitet. Når den kjører ut av lavutslippssonen, brukes bensinmotoren som rekkeviddeforlenger.

Teknologien kan også brukes slik at de som bruker eller eier kjøretøyene kan sette opp egne «grønne soner», for eksempel rundt skoler eller lekeplasser for å redusere det lokale utslippet.

Et  stort testprosjekt med 20 Transit Custom ladbar hybrid som ble gjennomført i London viste at hele 75 % av kjørelengden skjedde på ren elektrisitet.

Nye Transit Custom ladbar hybrid er den første ladbare hybriden i 1-tonns varebilsegmentet. Bilen drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke.

Les også:  MAN New Truck Generation setter sjåføren i fokus