Transportetatene har estimert at vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene er omtrent 62 milliarder kroner i 2016-kroner. Det utgjør 67 milliarder kroner i 2020.

En rapport utført av Oslo Economics på vegne av MEF viste i 2018 at det med øremerkede vedlikeholdsmidler vil ta rundt 12 år å lukke vedlikeholdsetterslepet. Samtidig viste rapporten at å utsette oppstart av arbeidet i bare fem år ville påføre samfunnet et tap på mellom 1,5 og 2 milliarder kroner.

I stedet for å lukke dette etterslepet, ser vi nå at gapet mellom behov og faktiske tildelte midler bare øker. Syv av ti fylker oppgir at de har færre midler til bruk på vedlikehold av fylkesvegene i 2020 sammenlignet med 2019. Under kan du se hva som er status for ditt fylke.

Innlandet: Underdekning på 60-80 millioner

Antall km fylkesveg:   6 810

Status for 2020: Færre midler til vedlikehold

Aud M. Riseng, samferdselssjef Innlandet fylkeskommune:

– Budsjettet for 2020 skal i store trekk ligge på samme nivå som i 2019 for drift og vedlikehold. Men, dessverre har vi ikke fullt ut oversikt over utgiftene i forbindelse med overføringen av sams vegadministrasjon. Staten har ikke kompensert for kostnader til biler, teknisk utstyr, verneutstyr, lisenser til programvare og lignende.

Riseng estimerer at fylket har en underdekning på mellom 60 og 80 millioner kroner.

– Dette må tas fra driftsbudsjettet, det vil i praksis si vedlikehold, siden driftskontraktene er å betrakte som bundet. 

Trøndelag: Mer penger, men forfallet vil øke

Antall kilometer fylkesveg: Ca. 6 400

Status for 2020: Moderat økning i budsjett, men ikke nok til å stoppe vedlikeholdsetterslepet

Arild Hamrum-Norheim, seksjonsleder drift og vedlikehold i Trøndelag fylkeskommune:

– Trøndelag fylkeskommune har et stort etterslep på viktige elementer i vegnettet. Selv med en reell vekst i drift- og vedlikeholdsbudsjettet vil forfallet fortsatt øke i 2020, forteller Arild Hamrum-Norheim, seksjonsleder drift og vedlikehold.

Fylket fikk i 2020 rundt 56 millioner kroner mer til drift og vedlikehold enn i 2019, samt 14 millioner i tillegg som følge av at Halsa kommune ble underlagt fylket fra nyttår. 

Vestland: – Ikke økonomisk handlingsrom

Antall km fylkesveg:   5 547

Status for 2020: Færre midler til vedlikehold

Silje Christine Alvsaker, kommunikasjonsrådgiver ved infrastruktur- og vegavdelingen i Vestland fylkeskommune:

– Samlet sett har rammene til drift og vedlikehold av fylkesvegene endret seg i negativ retning i 2020. Dette har grunnlag i at økonomiplanrammene for 2020 i utgangspunktet er lavere enn for 2019 og at det ikke var økonomisk handlingsrom til å øke budsjettet til drift og vedlikehold til Vestland fylkeskommune for 2020.  Vi ønsker oss alltid mer midler til drift og vedlikehold. Det endrer seg ikkje med regionreformen. Det er et stort forfall på fylkesvegnettet, og mye av midlene er bundet i inngåtte kontrakter.

Viken: Får ikke mer penger til vedlikehold

Antall km fylkesveg:   5 450

Status for 2020: Uendrede budsjettrammer

Knut Sletta, Fylkesdirektør for infrastruktur Viken fylkeskommune:

– Viken fylkeskommune har ønsket denne endringen, for å få et mer helhetlig ansvar for fylkesvegene. Det er en god modell at arbeidet med planlegging, bygging, drift og vedlikehold gjøres med egne ansatte. Vi har fått med oss veldig flinke folk på laget. Det er bygget en ny organisasjon som skal ivareta ansvaret i Viken fylkeskommune.

Men selv om den nye fylkeskommunen ser positivt på overgangen, legger ikke Sletta skjul på at det godt kunne ha ligget større pengesummer i bunn.

– Det er naturlig nok ønskelig med økte rammeoverføringer fra staten til fylkeskommunen for å forvalte ansvaret for fylkesvegene. Budsjettene for drift og vedlikehold i 2020 tar utgangspunkt i det som var fastlagt før overgangen til Viken fylkeskommune. Hvordan midler skal prioriteres videre vil bli vurdert som del av budsjettprosessen og vedtas politisk.

Troms og Finnmark: 100 millioner mindre

Antall km fylkesveg:   4 465

Status for 2020: Økt budsjett, men reell reduksjon etter å ha hensynstatt kostnadene ved regionreformen

Bjørn Henrik Kavli, direktør, Samferdselsdivisjonen i Troms og Finnmark fylkeskommune:

– Etterslepet for Troms og Finnmark er betydelig og uten økte overføringer vil vi måtte leve med etterslep også i fremtiden.

I utgangspunktet har Troms og Finnmark fått over 300 millioner kroner mer i 2020 til samferdselsrelaterte behov enn de hadde i 2019. Men mesteparten av dette er allokert til etablering av sams vegadministrasjon, kapitalutgifter og andre fellesutgifter, som spiser opp hele tillegget. Utover dette er nærmere 150 millioner kroner øremerket til rassikringsformål. For vegdrift og utbygging gjenstår det da kun ca. 816,4 millioner kroner, noe som er en nedgang på omtrent 100 millioner fra i fjor. Kavli opplyser at dette også har sammenheng med at Troms i 2019 hadde en ekstraordinær satsing på asfaltering.

Nordland: Reell reduksjon på 15 millioner

Antall km fylkesveg:   4 108

Status for 2020: Økt budsjett, men reell reduksjon etter å ha hensynstatt kostnadene ved regionreformen

Odd Inge Bardal, vegsjef Nordland fylkeskommune:

– Fylkeskommunene har fått tilførte midler fra staten for årsverk som Statens vegvesen tidligere dekket kostnadene for og som nå er overført til fylkeskommunen. Det er vi fornøyd med. Vi har imidlertid store etableringskostnader som vi ikke kompenseres for og dette må derfor dekkes inn innenfor våre ordinære driftsmidler. Dette gir mindre vedlikehold på fylkesvegene våre, sier Odd Inge Bardal, vegsjef i Nordland fylkeskommune.

Han ser samtidig store utfordringer med å balansere bruk av midler til drift og vedlikehold av fylkesvegene opp mot øvrige oppgaver.

– I henhold til vår økonomiplan har fylkeskommunen betydelig reduksjon i sine budsjetter i årene som kommer. Dette gir utfordringer innenfor alle tjenesteområdene til fylkeskommunen og prioritetsutfordringer når reduksjonen skal fordeles mellom tjenesteområdene. 

Agder: Reduksjon på 20 millioner

Antall km fylkesveg:   3 651

Status for 2020: Færre midler til vedlikehold

Inger Ann Fidjestøl, avdelingsleder drift og vedlikehold i Agder fylkeskommune:

– Sams vegadministrasjon er avviklet fra nyttår av og det har medført at rundt 110 ansatte fra Statens vegvesen har takket ja til jobb i Agder fylkeskommune. Om lag 35 av disse jobber med drift og vedlikehold av veg. Overføring av ansettelsesforhold uten at det var en virksomhetsoverdragelse har medført relativt mye arbeid. Datasystem, økonomioppfølging og lignende må inn i nye strukturer midt i en kontraktsperiode, og det skaffer også merarbeid.

Totalt sett estimerer fylkeskommunen at de vil oppleve en reduksjon på rundt 20 millioner kroner i forhold til midlene de to tidligere fylkeskommunene hadde som utgangspunkt i 2019. 

Møre og Romsdal: Færre midler i 2020

Antall km fylkesveg:   Ca. 3 200

Status for 2020: Færre midler til drift og vedlikehold

Arild Fuglseth, samferdselsdirektør Møre og Romsdal fylkeskommune:

– Vi er ennå i etableringsfasen med ny vegadministrasjon. Men vi ser at politisk nivå, administrativt strategisk nivå og utøvende ledd har kommet tettere på hverandre. Forhold som tidligere måtte gå fra fylkesavdeling til regionkontor og til vegdirektorat, kan nå landes med betydelig kortere linjer. Dette gjelder eksempelvis forhold knyttet til prinsipper rundt utlysninger.

Møre og Romsdal fylkeskommune hadde i 2019 nærmere 342 millioner kroner til drift og vedlikehold av fylkesveger. I 2020 er dette redusert til i underkant av 340 millioner. 

Vestfold og Telemark: 110 millioner mindre

Antall km fylkesveg:   Ca. 3 100

Status for 2020: Færre midler til vedlikehold

Gunnar Berg Treidene, direktør for samferdsel, miljø og mobilitet i Vestfold og Telemark fylkeskommune:

–  Det nye inntektssystemet har ført til en nedgang i inntektene for fylkeskommunen, og det har også tapet av Svelvik kommune gjort. Når vi samtidig har en stor økning i prisene på nye driftskontrakter, gjør totalen at vi har lite midler til asfalt.

Fylkeskommunen melder at de i 2020 har i underkant av 71 millioner kroner til asfaltering og vegmerking. Dette er mer enn en halvering fra 181 millioner samlet i Vestfold og Telemark i 2019. 

Rogaland: Økning på 40 millioner

Antall km fylkesveg:   Ca. 2 500

Status for 2020: Moderat økning i budsjett, men ikke nok til å stoppe vedlikeholdsetterslepet

Astrid Eide, leder for vegadministrasjonen i Rogaland fylkeskommune:

– Rammene har endret seg positivt i Rogaland fylkeskommune fra 2019 til 2020, ved at bevilgningen har blitt økt.

Bevilgningen utgjør ifølge fylkeskommunen omtrent 75 prosent av beregnet behov i MOTIV (modell for tildeling av vedlikeholdsmidler). Dette er en økning fra ca. 71 prosent i 2019.

Les også: – Har knapt penger til å tette de verste hullene