Sist jeg fikk betalt for å holde i et ratt, var for omtrent fire år siden da jeg leide meg ut som sjåfør på en betongbil i Oslo. Bilen jeg den gang hentet på MANs anlegg på Fjellhamar, var en noe sliten og skranglete bladfjæret 2008-modell TGA 32.440 med manuelt gir. Ekstrautstyr, foruten noen halvt fungerende rotorlamper, kunne jeg se langt etter. Clutchpedalen var blytung, noe som resulterte i noen dager med iherdig bomgiring før muskelminnet sørget for en langt mindre smertefull arbeidshverdag for både bilen og meg.

Etter et snaut år bak rattet ble vi imidlertid perlevenner. Til tross for en litt kranglete start, var det vemodig å bytte ut den slitne traveren med en kontorpult og et tastatur.

Derfor hadde jeg gjennom hele sommerferien sett fram til å være NLF-Magasinets utsendte for å prøvekjøre MAN New Truck Generation TGX. Også denne gangen var mitt første møte med bilen hos MAN på Fjellhamar. Men der stanser også de fleste likheter. Å sammenligne en beskjedent utstyrt anleggsbil med en tolv år nyere bil beregnet for langtransport, spekket med ekstrautstyr, er hverken rettferdig eller særlig relevant. Det har skjedd en enorm utvikling innen lastebildesign. Å kjøre nybil etter fire års avbrekk, blir som å reise tilbake til fremtiden!

SJÅFØREN I FOKUS: MAN New Truck Generation har et enda bedre sjåførmiljø. Infotainmentsystemet er fullstendig nytt, og styres intuitivt med et dreibart og trykkbart hjul rett under sjåførens høyre hånd. Foto: Jamieson Pothecary SJÅFØREN I FOKUS: MAN New Truck Generation har et enda bedre sjåførmiljø. Infotainmentsystemet er fullstendig nytt, og styres intuitivt med et dreibart og trykkbart hjul rett under sjåførens høyre hånd. Foto: Jamieson Pothecary

 

Gode sjåførstøttesystemer sparer både diesel og stress

Etter en kjapp runde med det nye fireveis justerbare rattet, ventet gjennomgang av betjeningspanel, multirattfunksjoner, kjørecomputer og infotainmentsystem.

Utformingen av førermiljøet er svært bra. Alt av betjeningsfunksjoner er intuitivt og ergonomisk plassert for at sjåføren skal kunne holde fokuset der det skal være: på veien.

Testbilen vår var utstyrt med MANs nye infotainmentsystem, der alt kontrolleres ved hjelp av et dreibart og trykkbart hjul med berøringsoverflate. Dette krever litt tilvenning, men i løpet av kort tid går det automatisk.

WIDESCREEN: MAN TGX kan bestilles med en standard 7 tommer skjerm, eller en 12.3 tommer skjerm som avbildet. Foto: Jamieson Pothecary WIDESCREEN: MAN TGX kan bestilles med en standard 7 tommer skjerm, eller en 12.3 tommer skjerm som avbildet. Foto: Jamieson Pothecary

 

«Smart» cruisekontroll

Førerstøttesystemene fungerer jevnt over meget bra. MAN New Generation har en GPS-styrt adaptiv cruisekontroll med avstandsregulering til trafikken foran. Dette gir ikke bare sjåføren lavere skuldre, men også bilen albuerom til å kunne justere hastigheten i forkant av opp- og nedoverbakker. På denne måten optimaliseres effekten av utrulling, og dieselforbruket blir svært sympatisk.

Dersom jeg hadde styrt skuta helt på egen hånd, ville jeg som smårusten lastebilsjåfør neppe oppnådd et snittforbruk på under tre liter mila med 40 tonn. Testbilens 510 hestekrefter presset meg ikke akkurat bak i setet, men så forlot jeg heller aldri efficiency-mode. For de som ønsker å piske hestene litt hardere, kan man alltids bytte til performance-mode for raskere akselerasjon og høyere turtall før girskift.

LAVERE FORBRUK: Euro 6d motorfamilien, som ble introdusert i 2019 og som strekker seg fra 160 til 640 hk, oppnår sitt fulle effektivitets-potensial med den nye lastebilgenerasjonen. Dette skjer i kombinasjon med forbedrede drivlinjer og oppdaterte programvare-komponenter. Foto: Jamieson Pothecary LAVERE FORBRUK: Euro 6d motorfamilien, som ble introdusert i 2019 og som strekker seg fra 160 til 640 hk, oppnår sitt fulle effektivitets-potensial med den nye lastebilgenerasjonen. Dette skjer i kombinasjon med forbedrede drivlinjer og oppdaterte programvare-komponenter. Foto: Jamieson Pothecary

 

Plagsom kjørefeltsvarsling

Skal jeg være kritisk til noe, må det være en litt ubehagelig opplevelse med filassistenten. Idet jeg passerer pågående veiarbeid ved Gardermoen med cruisekontrollen innkoblet, får jeg en uventet overraskelse. Jeg blir ved flere anledninger nødt til å jobbe ekstra hardt med rattet for å overbevise bilen om ikke å følge de gamle veioppmerkingene, som leder oss med stø kurs rett mot oppsatte sperringer.

IKKE DIGITALT ENNÅ: Enn så lenge er det tradisjonelle speil som gjelder med MAN TGX. Men digitale speil kommer i løpet av kort tid. Foto: Jamieson Pothecary IKKE DIGITALT ENNÅ: Enn så lenge er det tradisjonelle speil som gjelder med MAN TGX. Men digitale speil kommer i løpet av kort tid. Foto: Jamieson Pothecary

 

Krympet blindsone

Blindsoner er en av lastebilsjåførenes verste fiender, så jeg blir litt skuffet over at testbilen er utstyrt med store, gammeldagse speilhus som bidrar til å øke disse. Det er overraskende at speilene ikke har måttet vike for digitale speil som allerede er tilgjengelig hos enkelte konkurrenter som ekstrautstyr. Kamera istedenfor speil gir også god aerodynamikk, noe MAN New Generation vektlegger med den nye bilen.

Representanten fra MAN kunne imidlertid berolige meg med at dette sannsynligvis vil bli en mulighet fra 2021. Speilhusene skaper uansett langt mindre blindsoner enn fryktet. Speilene er trukket litt bakover sammenlignet med tidligere modeller, noe som gir bedre utsyn til sidene.

I tillegg er bilen utstyrt med blindsonevarsel i form av lydsignal og varsellamper i a-stolpen som indikerer tre ulike nivåer, alt etter hvor nærme du er en eventuell hindring, og størrelsen på denne.

GJENNOMGANG: Testsjåføren Knut Gravråk får en grundig gjennomgang av den nye bilen av Walter Miksch fra MAN. Foto: Jamieson Pothecary GJENNOMGANG: Testsjåføren Knut Gravråk får en grundig gjennomgang av den nye bilen av Walter Miksch fra MAN. Foto: Jamieson Pothecary

En tidsreise i kjørekomfort

Kjørekomforten er svært god, og støynivået i hytta så lavt at jeg nærmest kan hviske spørsmålene til representanten fra MAN på passasjersiden. Sjåførstøttesystemene fungerer i all hovedsak så godt at hvem som helst antageligvis kunne kjørt denne bilen trygt fra A til B dersom de fikk litt bistand til å rygge seg inn på terminalene.

Etter at turen er unnagjort, kan jeg oppsummere opplevelsen slik: Jeg følte meg som filmkarakteren Marty McFly, som reiste fra 1985 til 2015 i «Back to the Future II», og byttet ut et skateboard med et svevende hoverboard.

Så mye har faktisk skjedd siden sist jeg kjørte en lastebil fra MAN at inntrykket jeg sitter med er å ha vært med på en tidsreise. MAN har satt sjåføren i fokus, og gitt den et arbeidsmiljø som er svært trivelig. Med intuitive betjeningsfunksjoner og smarte kjøreassistenter øker MAN sikkerheten under kjøring, noe som medfører en mindre slitsom arbeidsplass for sjåføren. 

Jeg har fått et innblikk i fremtiden for MAN-lastebiler, og gleder meg til fortsettelsen. Faktisk kan jeg ikke vente. Finnes det en DeLorean DMC-12 på nabobil.no jeg kan låne allerede nå for å finne ut av hva vi har i vente?

PS: Testen ble gjennomført med en semi med toaksla trekkvogn og 40 tonn totalvekt. For den jevne lastebileier med transport i Norge er dette neppe en særlig aktuell kombinasjon. På den annen side, når testløypa består av tur-retur Fjellhamar–Nebbenes Kro, pluss en avstikker inn til Gardermoen, står uansett ikke de store utfordringene i kø for verken sjåfør eller bil. Det etterlatte inntrykket vil sannsynligvis ha vært det samme om man hadde slengt på en ekstra aksling og tilhørende tonn.

 

GODKJENT: Testsjåføren Knut Gravråk er imponert over utviklingen hos MAN. Foto: Jamieson Pothecary GODKJENT: Testsjåføren Knut Gravråk er imponert over utviklingen hos MAN. Foto: Jamieson Pothecary

MINDRE LUFTMOTSTAND: Nye MAN TGX har mange utvendige detaljer for forbedret aerodynamikk og lavere forbruk. Foto: Jamieson Pothecary MINDRE LUFTMOTSTAND: Nye MAN TGX har mange utvendige detaljer for forbedret aerodynamikk og lavere forbruk. Foto: Jamieson Pothecary

Foto: Jamieson Pothecary Foto: Jamieson Pothecary

Foto: Jamieson Pothecary Foto: Jamieson Pothecary

Foto: Jamieson Pothecary Foto: Jamieson Pothecary

Foto: Jamieson Pothecary Foto: Jamieson Pothecary

INTERIØRET: Den nye lastebilfamilien har fått et helt nytt infotainmentsystem. Kunden kan velge mellom forskjellige skjermløsninger, og i de best utstyrte utgavene kan sjåføren styre alle funksjoner ved hjelp av et dreibart og trykkbart hjul med høyre hånd, uten å ta blikket bort fra veibanen. Foto: Jamieson Pothecary INTERIØRET: Den nye lastebilfamilien har fått et helt nytt infotainmentsystem. Kunden kan velge mellom forskjellige skjermløsninger, og i de best utstyrte utgavene kan sjåføren styre alle funksjoner ved hjelp av et dreibart og trykkbart hjul med høyre hånd, uten å ta blikket bort fra veibanen. Foto: Jamieson Pothecary

Foto: Jamieson Pothecary Foto: Jamieson Pothecary

Foto: Jamieson Pothecary Foto: Jamieson Pothecary

Foto: Jamieson Pothecary Foto: Jamieson Pothecary

OPPBEVARING: Det er laget mange smarte oppbevaringsrom i nye MAN TGX. Her ser du kjøleskapet, søppelkassen og ekstra lagringsplass under sengen. Foto: Jamieson Pothecary OPPBEVARING: Det er laget mange smarte oppbevaringsrom i nye MAN TGX. Her ser du kjøleskapet, søppelkassen og ekstra lagringsplass under sengen. Foto: Jamieson Pothecary

SIDESTØTTE: Komforten i nye MAN TGX er utmerket, og setene har gode sidestøtte for sjåføren. Foto: Jamieson Pothecary SIDESTØTTE: Komforten i nye MAN TGX er utmerket, og setene har gode sidestøtte for sjåføren. Foto: Jamieson Pothecary

LUFTIG: I den største kabinen er det 220 cm takhøyde og god plass til køyeseng. Foto: Jamieson Pothecary LUFTIG: I den største kabinen er det 220 cm takhøyde og god plass til køyeseng. Foto: Jamieson Pothecary

Foto: Jamieson Pothecary Foto: Jamieson Pothecary

Les også:  – Bak rattet lider vi ingen nød