– En av utfordringene for sjåfører i transportnæringen er at mobilsignalene sperres av selve hytta på lastebilen. Dermed kommer ikke mobilsignalet fra basestasjonene godt nok inn i førerhuset, forteller dekningsdirektør i Telenor Norge, Bjørn Amundsen.
Han peker på at de fleste lastebiler og trailere har mye metall i bakkant av førerhuset. Dette er godt nytt for trafikksikkerheten, men metallet blokkerer også mobilsignalene og kan føre til at telefonsamtaler blir utydelige eller brytes, selv om dekningsgraden i utgangspunktet er god.
Flere tiltak som kan hjelpe
Tidligere var det mulig å bruke fastmonterte telefoner med eksterne antenner utenpå selve førerhuset. Det fantes også mobiltelefoner med egen utgang for ekstern antenne.
– Dessverre eksisterer ikke disse modellene på markedet lenger, sier Amundsen.
Men det finnes heldigvis en alternativ måte å oppnå samme effekt.
– Flere kjøretøy kan leveres med trådløs lading. Mange av disse er igjen koblet mot bilens eksterne antenne, som dermed gir mye bedre mottakerforhold. Det er også en mulighet å montere en trådløs ruter med ekstern antenne og ringe fra kjøretøyet via tale over Wi-Fi.
– Ikke legg mobilen i setet
Hvis disse løsningene ikke er aktuelle for deg og din bedrift, finnes det også tiltak man kan gjøre for å styrke signalet.
– Sørg for at mobilen er montert høyt over dashbordet, minimum i vindushøyde. Ikke la den ligge i setet eller midtkonsollen. Da er det langt større sjanse for at førerhuset sperrer signalet som går til og fra telefonen, er Amundsens tips.
Slik sjekker du dekningsgraden på kjøreruten
Ved å gå inn på nettstedet www.telenor.no/privat/dekningskart, kan du enten taste inn området du ønsker å undersøke dekningen på, eller søke deg fritt frem i kartet.
Verktøyet gir deg også mulighet til å dele inn dekningsgraden i tre kategorier:
Basis, god og meget god dekning. Sistnevnte kategori er påkrevd for å garantere gode mobilsignaler i førerhytta. Ved bruk av ekstern antenne kan man få brukbare signaler selv i områder med basisdekning.
Les også: Se hvor sjåførene tar døgnhvilen