NB! Denne saken består av to deler. Del to kan du lese her:
– Tyven sto med slange i tanken og pumpen i hånden da sjåføren min oppdaget han. Så det var ingen tvil om hva han holdt på med, sier daglig leder i Moum Transport, Gunnar Moum.
Denne gangen var det bare tilfeldigheter som førte til at tyven ble oppdaget. Natt til torsdag 16. april var en lastebilsjåfør under oppdrag for Moum Transport innom anlegget på Follestad næringspark da han fikk øye på en mann som var i gang med å stjele diesel.
– Det her er dessverre ikke noe nytt, sukker Moum.
Sjåføren kjørte en bulgarsk-registrert lastebil med tysk-registrert trailer og med last til Norgips Norge AS i Svelvik. Han la seg flat med en gang. Deretter kom lidelseshistorien.
– Sjåføren ba om unnskyldning, og forklarte at han hadde familie med to barn og vanskeligheter med å forsørge disse. Arbeidsgiveren stilte krav om maksforbruk, og overskytende forbruk ville bli belastet lønningen hans. Dermed var han tvunget til å stjele drivstoff for å tjene penger på oppdraget, forteller Moum videre.
Utvist fra landet
Problemstillingen er ikke ukjent for NLF. Utenlandske sjåfører som bruker over snittet i drivstoff, blir straffet med fratrekk i lønn for overforbruk. Det er ikke uvanlig at en sjåfør kan gå i minus på et oppdrag. Dette tvinger sjåfører til ulovlige handlinger for å kunne tjene penger.
Den bulgarske sjåføren ble politianmeldt, hentet av politiet og bortvist fra landet. Lastebilen og traileren ble stående igjen med fullt lass.
Moum informerte Norgips om at traileren ville bli stående der til erstatning for drivstoff og eventuelle saker var på plass. Det har i ettertid antagelig kommet henvendelse fra speditøren sjåføren kjører gjennom, om at de vil gjøre opp for seg og dekke påførte merkostnader.
– Dette blir helt vanvittig for oss, når vi vet realiteten, at sjåføren høyst sannsynlig vil bli belastet med hele regningen, forteller Moum bekymret.
Lett å stjele
Selv med en håndpumpe kan en 500-liters drivstofftank tømmes i løpet av ti minutter, og utstyret er lett tilgjengelig i de fleste jernvarebutikker. Dermed er det ofte kun tilfeldigheter som fører til at enkelte tyverier blir oppdaget, som i dette tilfellet.
Ifølge Moum, er ekstra sikring av én drivstofftank heller ikke noen god dekning mot tyveri.
– Da bryter de bare opp låsene, og ødelegger tanken. Med egenandel på forsikringen og tapt inntekt på en bil vi må ta ut av tjeneste, er det bedre at tanken ikke låses, avslutter Moum.
Moum Transport kommer ikke til å pålegge sjåføren å betale kostnadene, rett og slett av frykt for at han, og ikke transportselskapet, vil måtte ta regningen