– Det er få som har det så på stell som i Bendiks Transport. Jeg ble stoppet i kontroll i forrige uke, og da kunne jeg bare gi fra meg denne.
Elen Nyhaven henter frem en perm prydet med et bilde av seg selv foran lastebilen hun kjører til daglig. Inni finner hun alle dokumenter som kan være relevant for Statens vegvesen, samt kontaktinformasjon og sikkerhetsanvisninger om noe skulle skje langs vegen.
– I en så variert hverdag som yrkessjåfører har, oppstår det jo noen uforutsette utfordringer innimellom. Og er det noe som skjer, så har du alltid noen å ringe.
Daglig leder bistår «på gulvet»
Det er slett ikke tilfeldig at 19-åringen valgte å søke lærlingeplass hos akkurat Bendiks Transport i Lillesand.
– Først og fremst handler det om at jeg har kjent til bedriften hele livet. Oldefaren min, Sigmund Repstad, var faktisk den første som kjørte for Bendiks. Men det er også fordi jeg vet at bedriften er seriøs og at de er gode på å satse på nye folk.
I dag følger Bendiks Transport opp tre sjåførspirer. Ved siden av Elen Nyhaven har de også lærlingen Christian Jacobsen (19), samt Vegard Falck Grønland (18) som er på utplassering fra Sam Eyde VGS i Arendal.
Nede på lageret er samtlige godt i gang med å laste opp biler for faste distribusjonsruter. Daglig leder Robert Birkeland bistår og gir gode råd om håndtering av gods og fordeling av last på bilen underveis.
– Jeg er ikke fornøyd med mindre jeg går hjem med svarte never hver dag. Det er det jeg trives best med, sier bedriftslederen. I løpet av karrieren har han «fostret opp» mange av sjåførene som i dag jobber i Bendiks Transport.
Får smake på forskjellige oppgaver
Nylig fikk også bedriften godkjent sin Fair Transport-sertifisering. Dette innebærer at de kan dokumentere en rekke parametere knyttet til trafikksikkerhet og miljø, og ikke minst sosialt ansvar – herunder oppfølging av ansatte. Dette gir lærlingene en enda større trygghet i hverdagen.
– Å være Fair Transport-bedrift signaliserer at vi tar oppfølgingsarbeidet på alvor. Det er viktig å kunne være tilstede og faktisk bistå lærlingene i det daglige, og ikke bare sende de av gårde. De skal føle seg ivaretatt og vi må være tilgjengelig for spørsmål og rådgivning når behovet oppstår, forteller administrasjonsleder Hilde Nyhaven.
Hun er spesielt opptatt av at lærlingene skal få prøve seg i forskjellige transportoppgaver.
– Mange har sett seg ut en spesiell transportform, det være seg kran, distribusjon, anlegg eller langtransport. Jeg tror det er viktig at man får smake på alt. Da kan man få øynene opp for nye og interessante oppgaver.
Dette kjenner lærlingene seg igjen i. Elen har nettopp gått fra å være utplassert på kranbil til å prøve seg innen distribusjonskjøring.
– Det som er veldig bra med Bendiks, er at man får prøve litt av alt.
Satser også på folk de ikke beholder
Christian har på sin side for lengst bestemt seg for en ting: Han skal slett ikke bli yrkessjåfør. Han skal nemlig bli tungbillærer.
– Det har vært drømmen helt siden jeg var 5-6 år gammel. Bestefaren min var også tungbillærer, og både moren min og onkelen min er trafikklærere og sensorer.
Å satse på lærlinger som ikke har tenkt å gjøre videre karriere i bedriften, ser Hilde Nyhaven ingen problemer med.
– Vi satser på alle, så lenge det er bra folk. Det er uansett viktig å få engasjerte mennesker inn i næringen. I Christians tilfelle så vil jo han etter hvert bistå til å lære opp enda flere yrkessjåfører, så det ser vi bare som en bonus.
– Får mer og mer lyst til å jobbe her
Vegard har enda ikke lappen i havn, men får inntil videre være med ut på leveringsoppdrag og bistår i arbeidet på terminalen.
– Jeg begynte her for tre uker siden. Og for hver dag som går får jeg egentlig bare mer og mer lyst til å jobbe her.
Han har vært bitt av yrkessjåførbasillen helt siden han som Meny-ansatt fikk sitte på med distribusjonsbilen som leverte varer til butikken.
– Så fikk jeg være med på bilen i et halvt år, og da var jeg solgt.
Ikke uventet er det distribusjonskjøring som står øverst på ønskelisten til Vegard. Men i tråd med opplæringstankegangen hos Bendiks Transport skal han få prøve seg også innen andre transportformer.
«Sørlandsfenomenet»
Den beste måten å måle en lærlingebedrift på, er hvordan de takler de situasjonene der lærlingene kommer ut for uhell.
– Når man kjører til Oslo fra Sørlandet, hender det ofte at en går tom for kjøre- og hviletid akkurat idet en nærmer seg byen. Hvis en da i tillegg blir stående i kø, kan det skape mye stress for uerfarne sjåfører som leter etter et trygt sted å ta hvilepausen, forklarer Birkeland.
Elen Nyhaven var ute for akkurat dette «Sørlandsfenomenet» for en tid tilbake.
– Klokka var ti på formiddagen, så den verste køen burde ha vært borte. Derfor tenkte jeg at det ville gå bra å kjøre inn til byen uten å stoppe. Men så hadde det vært et motorhavari, og jeg ble stående i kø helt fra Sandvika.
Etter hvert gikk hun tom for kjøretid og måtte lete etter et lovlig sted å parkere.
– Jeg kikket på skiltene og hadde fullt fokus på å prøve å finne en bensinstasjon. Da glemte jeg å tenke på høydebegrensninger. Foran meg var det ei bru, og under der gikk det først en ASKO-bil og deretter en buss. Da tenkte jeg at det sikkert gikk bra, og valgte å kjøre. Og så skrapte jeg taket.
Avvikshåndtering i praksis
Skaden på bilen var heldigvis ikke stor, men Elen var likevel ikke høy i hatten da hun stoppet på en Circle K og fikk låne en stige for å sjekke forholdene.
– Mens jeg sto oppå taket med sjefen på telefonen, kom plutselig parkeringsvakten og ba meg komme meg bort. Da var jeg rimelig langt nede, forteller hun med et smil.
I dag tar hun alltid hvilepausen i Drammen eller Lier-området, slik at hun aldri havner i samme situasjon igjen.
– Det er sånt man lærer av. Vi har alle gjort slike ting og det er viktig at man blir møtt på en god måte når det først har skjedd, sier Birkeland.
I tilfeller som dette er det viktig å ha gode rutiner for avviksrapportering. Og akkurat her kommer en av hovedstyrkene i Fair Transport inn.
– Vi har lenge brukt NLFs kvalitetssystem KMV, som igjen gjorde det enklere for oss å oppnå Fair Transport-sertifisering. Det er innarbeidet faste retningslinjer når det kommer til håndtering av uforutsette situasjoner. Også dette er det viktig at lærlingene får være med på, slik at de tar med seg rutinene videre.
Vil øke synligheten
Bendiks Transport har heller ikke tenkt å la Fair Transport være en hvilepute.
– Vi opprettet en ny befrakterstilling hvor hovedoppgaven var å følge opp Fair Transport-sertifiseringen. Dette arbeidet vil fortsette også fremover, forteller Robert.
Hilde forteller også at de ønsker å satse mer på synlighet overfor ungdommer som vurderer yrket.
– Vi har lyst til å bli enda flinkere til å stille opp når det er yrkesmesser og andre rekrutteringsarrangementer. Den beste måten å synliggjøre oss selv på er å ha med lærlingene våre og la de møte andre som tenker på å bli yrkessjåfør. Det er jo tross alt ikke vi som kan si noe om trivselen i lærebedriften. Det må jo lærlingene selv fortelle om, avslutter hun.
Dette er Bendiks Transport
Bendiks Transport, eller Bendiks Birkeland Transport og Sementstøperi AS, som det heter ifølge Brønnøysundregisteret, ble opprinnelig etablert i 1929 av Robert Birkeland, nåværende daglig leders bestefar. Men historien begynner egentlig fem år tidligere, i 1924. Da ble det etablert et støperi der hovedproduksjonen besto av takstein og sementblokker. I 1928 begynte behovet for egentransport å melde seg, og det ble derfor kjøpt inn en lastebil. Året etter ble det etablert et eget transportfirma.
Frem til 1976 het bedriften Birkeland Transport og Cementstøberi. Men ved omlegging til aksjeselskap ble det valgt å benytte fornavnet til daværende bedriftsleder Bendiks Birkeland, Robert Birkelands far. Som Robert selv forteller: «Alle som var innom spurte bare etter Bendiks uansett. Så hvorfor ikke bare kalle bedriften Bendiks?»
I dag er Bendiks Transport lokalisert i moderne lokaler i Lillesand og har 48 ansatte, hvorav 44 er sjåfører.
Les også: Elen (19) tar tyren ved hornene