På vegne av NLFs medlemmer som benytter anlegget, har NLF klaget til Samferdselsdepartementet på dette takstvedtaket, når det gjelder datoen for gjennomføringen av taksøkningene.
Begrunnelsen er at det er særdeles uheldig, og derved heller ikke akseptabelt, at en såvidt betydelig takstøkning gjennomføres på et tidspunkt av året som i praksis ikke muliggjør tilsvarende, nødvendige fraktprisøkninger overfor transportkjøperne.
Dette skyldes igjen at nyttetrafikkens/transportørenes fraktavtaler vanligvis reguleres pr. 1. januar, på linje med årsbudsjetter osv. Takstvedtaket medfører derved at transportørene, som fra før driver i en svært konkurranseutsatt og prispresset bransje, i praksis selv må bære de uforskyldte merkostnadene i bompengeringen ut året.
NLF har i klagen minnet om at transportutøverne i bransjen i all hovedsak benytter tyngre kjøretøyer og følgelig også møter de høyeste takstene i bompengeringen.