Dersom disse instrumentene tas i bruk, skriver NLF, vil kontrollmetodene kunne gjøres enklere og mer effektivt enn dagens prøvemetoder, som kan synes tungvinte. Etter NLFs mening gjennomføres nå et for lite antall kontroller, noe som også kan skyldes en for komplisert kontrollmetode.

Det nyutviklede instrumentet, som er testet av Justervesenet, vil kunne gi en pålitelig førsteindikasjon på om den diesel som instrumentets sensor stikkes nedi, inneholder sporstoff som finnes i lavavgiftsbelagt diesel.

Norges Lastebileier-Forbund er opptatt av at de som ikke følger spillereglene, skal bli tatt. Det er derfor viktig at kontrollomfanget både er omfattende og kontrollene gjøres så effektive og sikre som mulig, sier NLF som arbeider for at de som driver seriøs og lovlig godstransport, har best mulige vilkår. Dette innebærer å være på vakt overfor alle som på ulike måter skaper seg konkurransefortrinn på ulovlig vis. Det er derfor viktig for oss at oppdagelsesrisikoen er stor for dem som driver ulovlig virksomhet, også de som kjører på lavavgiftsbelagt diesel.