Samfunnsøkonomisk vil det være riktig å ha et nivå på sikkerheten i tunnelene som samsvarer med det som er på åpen veg. Det vil si at vi må se på vegnettet under ett.
Det sier Statens vegvesen i en pressemelding. Der minner de også om at det årlig er 300 drepte og 12 000 skadde i trafikken. Få av disse ulykkene skjer i tunneler.
Statens vegvesen forteller at de har lagt forholdene til rette for at undersøkelsene kunne gjennomføres i år, slik det var ønsker fra EUROTEST. Undersøkelsen i år er basert på kriterier som i større grad har betydning for sikkerheten, og det har vært en konstruktiv dialog med spesialister på tunnelsikkerhet fra flere land, inkludert Norge. Det er lagt opp til en nøktern, men god standard på nye tunneler som Nordkapp-tunnelen, noe rapporten skal bekrefte.
Gammel og travel
Løvstakk-tunnelen i Bergen er en gammel tunnel med mye trafikk. Den vil bli oppgradert med noe mer ekstrautstyr. Andre eldre tunneler skal også oppgraderes etter et fastlagt program. Kostnadene for dette er ca. 65 millioner kroner hvert år. Det vil bli installert nytt utstyr, som nødtelefoner, brannslokkere og røde varselblink der dette utstyret overvåkes fra de regionale vegtrafikksentralene. Vegvesenet arbeider med et prosjekt når det gjelder gamle veitunneler. Dette omfatter både generell oppgradering og sikkerhet. Statens vegvesen ønsker også å gi et budskap til trafikantene: For din egen sikkerhets skyld: Respekter det røde blinkende lyset. Stopp for rødt blinkende lys, og respekter fartsgrensene.