Mer lik konkurranse
Hensikten er å sikre like konkurransevilkår for profesjonell veitransport. Minimumsavgiften vil i 2006 gå opp fra 245 euro per 1000 liter til 360 euro per 1000 liter. Ingen land kan gå under denne grensen for diesel til privat bruk.
Dieselavgiften for profesjonell bruk er fastsatt til 350 euro per 1000 liter i 2003 og skal indeksreguleres.

Gradvis tilpasning
Medlemslandene får 7 år på seg til å harmonisere dieselavgiften. Ingen land får i perioden ligge mer enn +/- 100 euro fra grensen som er fastsatt, og grensen vil bli redusert med 14 euro hvert år. Dette betyr at man forventer at dieselavgiften vil være 410 euro per 1000 liter i år 2010, inflasjon inkludert.

Forslag fra NLF
Tiltaket er ikke uventet. NLF har visst at EU arbeidet med dette, og vi foreslo allerede i 1997 at norske myndigheter skulle innføre en egen dieselavgift for profesjonell transport. Forslaget ble avvist, men det er naturlig at myndighetene nå ser på hva som skjer i EU også på dette området.

Venter motstand
Den ordningen som EU nå tar sikte på å innføre, har imidlertid visse svakheter. En åpenbar svakhet er at bare biler over 16 tonn omfattes av ordningen. I EU betyr dette at bare 2,2 millioner kjøretøyer omfattes, altså bare en liten del av de profesjonelle kjøretøyene (anslått til rundt 19,7 millioner godskjøretøyer). De mange distribusjonsbilene i byene blir altså ikke omfattet av ordningen. Heller ikke drosjer.
Hver stat skal opprette sin egen refusjonsordning. Hva det vil bety av byråkrati, er usikkert. Felles ordning hadde sannsynligvis vært å foretrekke. Det er også ventet at de land som i dag har vesentlige inntekter fra dieselavgiftene, vil kjempe mot forslaget, fordi inntektene vil bli redusert.