Dersom lederartikkelen var eneste sannhetsvitne, skulle en tro at ikke en eneste lastebil kjører lovlig på norske veier. Både lederartikkelen og andre mediaoppslag bidrar til å skape et bilde av en bransje som ikke fortjener noe godt rykte. Heldigvis er næringen langt bedre enn det lederskribenten vil ha det til, og noen journalister ønsker å fremstille.
La det være helt klart: NLF aksepterer ikke at regelverket brytes. De som gjør det, fortjener å bli tatt. Vi er heller ikke fornøyd med tingenes tilstand. Medlemmene har selv vedtatt et etisk regelverk for næringen, vi har utarbeidet et eget kvalitetssikringsopplegg - "Kvalitet og miljø på vei" som flere og flere tar i bruk, og vi har gjentatte ganger foreslått forbedringer i rammevilkår, lovverk og opplæring. Vi kommer til å fortsette dette arbeidet, både eksternt og internt.
I disse dager står sikring av last i fokus. For mer enn 2 år siden, 8. november 1999, skrev vi til Vegdirektoratet om sikring av last. NLF inviterte Vegdirektoratet og en rekke andre instanser til en rundebordskonferanse for å belyse problemet. Resultatet av konferansen var at representanter fra Vegdirektoratet, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, Oslo trafikkstasjon og NLF skulle se på problemet. Denne gruppen fant at det svikter på mange områder: Sjåføren, sjåførlæreren, føreropplæringen, faglærere i videregående skole, sensor ved trafikkstasjoner og lærerne ved Statens trafikklærerskole (STLS). Forholdet er nemlig at mange sjåfører sannsynligvis ikke har fått skikkelig opplæring i sikring av last. Ut fra det vi kjenner til, blir det ikke undervist i praktisk sikring av last. Heller ikke blir noen, så langt vi vet, prøvet i praktisk sikring av last til førerprøven.
Dette er en uholdbar situasjon, men forslag til forbedringer er kommet: Bedre opplæring av kjørelærere, faglærere og sensorer og at sikring av last blir en del av førerprøven, både teoretisk og praktisk.
Men ingenting har skjedd. Bare Vegdirektoratet kan fortelle hvorfor det går så sent. Er det rart at næringen fra tid til annen føler litt oppgitthet over manglende fremdrift og at skytset rettes mot feil adressat?
Mange andre utspill er gjort for å øke sikkerheten på veiene: Forslag om økt kontroll, lik reaksjon overfor nordmenn og utlendinger, obligatorisk vinterutrustning i lastebiler i bestemte perioder, økt kjøretid om vinteren for å redusere hastigheten, fartssperrer i alle biler og, sist, men ikke minst, en kraftig satsing på bedre veier. Men Vegdirektoratet synes det tydeligvis er viktigere å tillate 25,25 m lange vogntog som i verste fall kan øke ulykkesrisikoen med 30 % og bare brukes på 30 % av veiene, enn å sørge for gode læreplaner, bedre førerprøver og gode veier. For dagens veier er ikke gode nok for disse bilene.
Norges Lastebileier-Forbund er sterkt kritisk til mange av mediaoppslagene. Dessverre har vi alt for mange ganger opplevd at journalister - og lederskribenter – reagerer med undring og overraskelse når vi kommer med informasjon. For mange svarer at "dette visste vi ikke".
Men manglende viten reduserer ikke konsekvensene av det som skrives. Skaden er allerede skjedd. Det eneste vi kan gjøre, er igjen og igjen å prøve å få fram virkeligheten slik at bildet blir mer nyansert.