Som de fleste lesere av denne siden kjenner til, reguleres transittrafikk med tunge kjøretøyer gjennom Østerrike ved hjelp av det såkalte "økopunkt-systemet". Hvert medlemsland får tildelt en årlig kvote, som fordeles mellom transportørene etter behov. Da systemet ble innført, ble det også bestemt at hvis det totale antall transitturer i et år overstiger 108% av totalantallet i referanseåret 1991, skal antallet økopunkter for neste år settes ned. Østerrikske myndigheter hevdet at dette var tilfellet i 2001 og ba derfor kommisjonen om å kutte ned på årets kvote.

Ugrei statistikk
Kommisjonen gikk gjennom statistikken fra østerrikske myndigheter og trakk den konklusjonen at det ikke kunne dokumenteres at 108-klausulen var overskredet. Det viste seg nemlig at den statistikken som østerrikske myndigheter hadde utarbeidet, i mange tilfeller ikke viste transitturer, altså transporter fra et land til et annet via Østerrike.

Hadde de kjørt?
En nærmere analyse viste at mer enn 9% av de oppgitte transitturene muligens ikke var blitt gjennomført i det hele tatt. For eksempel, gjaldt dette lastebiler som ble transportert videre på tog etter at de hadde kommet inn i landet ("rullende landevei"), eller også lastebiler som kjørte inn i Østerrike og returnerte over samme grensestasjon, altså bilateral transport.

Nei til kutt
Etter å ha gjennomgått dataene, vedtok kommisjonen at årets kvote av økopunkter ikke skal settes ned. Det ble samtidig bestemt at eventuelle økopunkter som ikke hadde blitt delt ut til landene fordi man avventet kommisjonens vedtak, nå skal deles ut til de aktuelle landene.