SSB opplyser at det i 1. kvartal 2002 ble fraktet 46,6 millioner tonn gods innenlands med norske lastebiler, mens transportarbeidet utgjorde 2,9 milliarder tonnkilometer.

Leietransport øker
Biler i leietransport sto for 73 prosent eller 34,1 millioner tonn fraktet godsmengde i 1. kvartal i år, mot 69 prosent i 1. kvartal 2001. Leietransportens andel av transportarbeidet var på 86,4 prosent. Dette er 1,9 prosentpoeng mer enn i samme periode i fjor.

Den samlede kjørelengden var i 1. kvartal på 305,2 millioner kilometer. Dette er to millioner kilometer eller 0,7 prosent mer enn i samme kvartal året før. Andelen kilometer kjørt med last har økt fra 73,7 prosent i 1. kvartal 2001 til 76,3 prosent i samme kvartal i 2002.

Dårligere utnyttelse
Kapasitetsutnyttingen i alt var på 46,3 prosent i 1. kvartal 2002. Dette er en nedgang på 1,1 prosentpoeng siden samme kvartal i fjor. På turer med last var kapasitetsutnyttingen på 60,4 prosent, og korrigert for volumgods var den på 65,5 prosent.

Transportlengden øker
Den gjennomsnittlige transportlengden, målt som kjørte kilometer dividert på tonn transportert, fortsetter å øke. I 1. kvartal var den på 62,2 kilometer mot 57,2 kilometer i fjor. Økningen i gjennomsnittlig transportlengde bidrar til å forklare hvorfor transportarbeidet likevel øker, selv om det fraktes mindre gods.

Tallene fra 1999-2001 er revidert pga. forbedringer i programmene som brukes for å estimere totaltall. Mer informasjon om den nye statistikken kan du få fra SSB;

kristin.odegard@ssb.no, tlf. 62 88 53 58, eller elin.hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.

For egen del vil vi legge til at vi gjør oss noen tanker i forbindelse med den nye statistikken:

Mon tro hva er hele forklaringen på tallene om nedgang i godsmengdene? Vi husker for det første at påsken i år falt i første kvartal. Dette kan forklare mye av nedgangen. Dessuten finnes jo fortsatt ikke tilsvarende statistikk for hva utenlandske biler har fraktet i Norge i samme periode. Øker utlendingene i Norge, på bekostning av norske lastebiler? Og til slutt: Grunnlaget for statistikken er norskregistrerte lastebiler med mer enn 3,5 tonn nyttelast, som tilsvarer ca 6 tonn totalvekt. Det betyr at nesten 1/3 av alle norske lastebiler faller utenfor datagrunnlaget. Dersom det eksempelvis er trender på gang som tilsier at de minste lastebilene frakter stadig mer av godset, fanges dette ikke lenger opp av statistikken.
Kilde: Lastebilundersøkelsen. Nasjonale transporter, 1. kvartal 2002.