Inntrykket ble bekreftet under et seminar om EUs bestemmelser for veitransport, som ble arrangert nylig av den internasjonale veitransportunionen IRU. Hovedspørsmålet var hvor langt de ulike medlemsland er kommet når det gjelder innføring og overholdelse av EUs bestemmelser om adgang til yrket. Undersøkelser viser nemlig at der er stor forskjell i de ulike land, på tross av felles regler.

  • Når det gjelder til kompetanse, kan man si at man er kommet halvveis. Det er heller dårlig i nasjonal transport, i motsetning til i internasjonal transport, hvor man er kommet langt.

  • Ser man på kravet om god vandel, er det stor variasjon mellom medlemslandene.

  • Heller ikke når det gjelder økonomikravet, kan man si at det er likt i de ulike land. Det er stor forskjell, spesielt mellom søkerlandene. Hvordan dette sjekkes og hvordan den faktiske situasjon blir, er avhengig av de nasjonale system.

Søkerlandene betrakter EUs bestemmelser som et startpunkt på prosessen for å komme på høyde med de vestlige landene. De er alle i en innledningsfase, og ingen har innført bestemmelsene fullt ut, selv om flere ser betydningen av å heve standarden på løyveopplæringen. Et eksempel på dette er det rumenske lastebileierforbundet.
De har kontaktet NLF og bedt forbundet delta som partner i et prosjekt med støtte fra Leonardo da Vinci programmet. Gjennom prosjektet skal løyveopplæringen i Romania opp på EU-nivå. NLF har sagt ja til å gi sitt bidrag gjennom informasjon om den norske modellen og råd om hvordan det kan gjennomføres.